لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۶

سیگار: برای بازسازی افغانستان حدود 15 ملیارد دالر دیگر در حال مصرف است


جان سوپکو سرمفتش خاص امریکا در امور بازسازی افغانستان
جان سوپکو سرمفتش خاص امریکا در امور بازسازی افغانستان

سرمفتش خاص امریکا در امور بازسازی افغانستان می گوید، ازجمله بودجه که امریکا برای بازسازی افغانستان اختصاص داده، چهارده اعشاریه 9 ملیارد دالر در حال مصرف است.

جان سوپکو گفت که درطول چهارده سال گذشته امریکا تنها برای جلوگیری از کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر، هشت و نیم ملیارد دالر در افغانستان به مصرف رسانده، اما با وجود این مصرف افغانستان بازهم یکی از بزرگترین کشورهای تولید تریاک در جهان به شمار می رود.

سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان یا سیگار از مصارف برای آموزش نیروهای امنیتی افغان یادآوری کرده و گفت که تا هنوز این اطمینان وجود ندارد که ارقام ارایه شده در باره شماری نیروهای امنیتی افغان تا چه حد دقیق است.

به گفتهء وی شمار نیروهای امنیتی افغان خیلی مهم است، زیرا امریکا بر اساس تعداد آنها بودجه اختصاص می دهد، پلان هایش را طرح ریزی می کند و حتی پلان خروج نیروهای خود و ایتلاف بین المللی را از افغانستان به همین اساس تنظیم می کند.

اداره سیگار می گوید، براساس ارقام ارایه شده در حال حاضر 352 هزار نفر در تشکیل نیروهای امنیتی افغان شامل اند، که مصارف یک سالهء آنها به پنج و نیم ملیارد دالر می رسد.

در گزارش دفتر سیگار آمده است که حکومت وحدت ملی افغانستان به آنها وعده داده است که در مبارزه با فساد اداری راه های جدید را جستجو می کند.

دفتر سرمفتش خاص امریکا در امور باز سازی افغانستان به وزارت دفاع امریکا سفارش کرد که برای پیروزی ماموریت حمایت قاطع در افغانستان منابع ضروری را فراهم کرده و از مصرف آن باید شدیداً نظارت شود.

این اداره همچنان به وزارت خارجه امریکا سفارش کرده که اداره کمک های انکشاف بین المللی امریکا در افغانستان و سفارت این کشور در کابل باید امکانات نظارت دقیق بر این مصارف را داشته باشند.

در اینجا سوال پیدا می شود که حکومت افغانستان در پیروزی و موفقیت برنامه های پروژه های بازسازی امریکا در این کشور چه کرده می تواند؟

سید مسعود استاد اقتصاد پوهنتون کابل در پاسخ این پرسش به رادیو آزادی گفت، در افغانستان پیشرفت های به میان آمده، اما اگر فساد اداری کاهش نیابد و نظارت از مصارف کمک های بین المللی بهتر نشود، از بین رفتن این دستآوردها، از احتمال دور نیست:

" من فکر می کنم، در صورتی که ما یک سیستم نظارتی و یک سیستم حساب دهی داشته باشیم و در پهلوی آن افغان ها به خاطر تطبیق آن یک اندازه آزادی داشته باشند، این بسیار خوب است. ما محتاج یک ستراتیژی انکشاف ملی افغانستان هستیم. از جانب دیگر، پارلمان باید فرهنگ نظارت را یاد بگیرد. در حقیقت به صورت خراب یعنی به خاطر خود شان نظارت نکنند، بلکه این نظارت روی انگیزه های ملی صورت گیرد. "

جان سوپکو سرمفتش خاص امریکا درامور بازسازی افغانستان در ادامه این گزارش می پرسد که چگونه امکان دارد که در کشور کوچک مانند افغانستان یک صد و چهار ملیارد دالر مصرف شود و پیشرفت در آن ملموس نباشد.

سید مسعود استاد اقتصاد پوهنتون کابل می گوید، در افغانستان قوانین خوب وجود دارند. اما عملی کردن قوانین و نظارت از آن ضعیف است.

به گفتهء وی فرهنگ انارشی و عدم حسابدهی در طول چهارده سال گذشته در افغانستان یکی از موانع بزرگ در راه پیشرفت در این کشور به شمار می رود.

XS
SM
MD
LG