لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۰

علومی: اختلافات بین افراد در حکومت، باعث نا آرامی در شمال شده است


نور الحق علومی وزیر امور داخلهء افغانستان
نور الحق علومی وزیر امور داخلهء افغانستان

نور الحق علومی وزیر امور داخله کشور طی یک سفر رسمی به ولایت کندز رفت.

وزیر امور داخله پس از آن ازاین ولایت دیدن می کند که در این اواخر نقاط مرکزی ولایت کندز و شش ولسوالی این ولایت شاهد درگیرهای شدید میان مخالفان مسلح دولت و نیروهای امنیتی افغان بوده است.

وزیر امور داخلهء افغانستان در ملاقات با مردم ولایت کندز گفت، اختلافات موجود بین کسانی که زیر چتر حکومت فعلی حضور دارند، باعث نا آرامی در شمال افغانستان شده است.

نور الحق علومی گفت:

"دشمنان مردم و سرزمین ما نمی‌خواهد که راه ابریشم ساخته شود، تلاش دارند که با فرستادن جنگجویان خارجی و مخالفان مسلح دولت لانه‌ها و پایگاه‌های بزرگ آنان را در شمال ایجاد کنند و توسط آنان ولایت‌های امن شمال را نا امن و بی‌ثبات بسازند.ولی ما در مورد آنها ارادهء قوی داریم و ولایت‌های شمال را از موجودیت شان تصفیه می‌ کنیم."

نور الحق علومی افزود:

"در جنوب کشور، گروه های دهشت افگن اند، اما در شمال آگاهانه یا ناخداگا کسانی اند که در نظام شامل اند و زیادتر زمنیه را برای نا امنی ها مساعد می سازند. با بحث های بی جا بالای معدن ها و یا بخاطر حفظ قدرت اختلافات دارند و زمینه را به نا امنی ها مساعد ساخته اند."
اما نامبرده مشخص نساخت که آن عده اشخاص کی‌ها اند که هم در داخل حکومت کار می‌کنند و هم برضد حکومت فعلی فعالیت می کنند؟

براساس اظهارات آقای علومی، هم ‌اکنون به ولایت کندز 6000 هزار نیروهای تازه نفس و مجهز با اسلحهء سبک و سنگین آمده اند.

وی علاوه کردکه عنقریب تمام ساحات ولایت متذکره را از موجودیت مخالفان مسلح دولت پاکسازی خواهند کرد.

نور الحق علومی وزیر امور داخلهء افغانستان گفت:

"من به شما اطمینان می‌دهم که حالا به کندز نیروهای کافی حضور یافته اند و ما عزم و ارادهء قوی داریم تا این ولایت را به شکل گسترده از حضور مخالفان مسلح دولت تصیفه ‌نماییم و تاکندز از وجود عناصر ضد دولتی پاکسازی نشده باشد، نیروهای اعزام شده در همین ولایت می‌باشند و عملیات ما نیز ادامه خواهد داشت."

با این حال میرزا محمد لغمانی یکتن از سران جهادی و بزرگ قوم در مورد وضعیت فعلی کندز به وزیر امور داخله گفت:

"عملیات که راه اندازی شده است یک قدم هم پیشروی نکرده است، شما باید از نیروهای پیاده علیهء مخالفان مسلح دولت استفاده کنید، تا مخالفان مسلح دولت را از چهار اطراف کندز بیرون سازند، چون مخالفان مسلح دولت یک سوب پرتله و یک میل تفنگ دارند، اما در برابرش نیروهای امنیتی با تجهیزات مدرن مجهز هستند هم تانگ دارند وهم طیاره، باید هرچه عاجل کندز از وجود طالبان پاکسازی شود."

آقای لغمانی می‌گوید، چند روز می‌شود که در منطقهء گل تپه کندز 30 تن از پرسونل پولیس محلی از سوی مخالفان اسیرشده اند، ولی تاکنون از سرنوشت شان کدام خبری نیست.

آقای علومی در آخر صحبت اش به باشندگان ولایت کندز اطمینان داد،که سعی و تلاش می‌کند تا این ولایت را از حضور فزیکی مخالفان مسلح دولت به‌گونهء کامل پاکسازی کند.

دو روز می‌شود که عملیات تصفیوی نیروهای مشترک افغان برضد مخالفان مسلح دولت در نقاط مختلف ولایت کندز بخصوص ولسوالی امام صاحب و ساحه گل تپه آغاز شده است. به‌گفتۀ مسوولان محلی این ولایت در ولسوالی امام صاحب نیروهای امنیتی پیشروی نموده اند، ولی در مورد پیشروی‌های این عملیات در ساحه گل تپه چیزی نگفته اند.

اجمل آرین

XS
SM
MD
LG