لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۳

پیکان: نیروهای افغان از منطقه گل تپه قندز عقب نشینی تاکتیکی کرده اند


زمری پیکان قوماندان عمومی امن و نظم عامه وزارت امور داخله افغانستان سقوط گل تپه را عقب نشینی تاکتیکی عنوان می ‌کند.

نامبرده با نیروهای تحت امرش به ولایت قندز آمده و ساعتی پیش به جبهۀ جنگ بر ضد مخالفان مسلح دولت پیوست.

مخالفان مسلح دولت از چند روز بدینسو در نقاط مختلف قندز از جمله در منطقه گل تپه‌ که در ده کیلومتری مرکز این ولایت قرار دارد، بر ضد نیروهای افغان می ‌جنگند.

گل تپه دو روز می‌ شود که خط مقدم درگیری میان مخالفان مسلح دولت و نیروهای امنیتی افغان است.

آقای پیکان می ‌گوید که در میان کشته شدگان مخالفان مسلح دولت در گل تپه، جنگجویان خارجی نیز شامل اند که یک زن خارجی، دو چیچنی و چهار تاجکستانی نیز در این درگیری کشته شده اند.

آقای پیکان در ادامه گفت:

"ده ‌ها کشته‌ مخالفان مسلح دولت در منطقه باقی ‌مانده است که جسد یک زن خارجی و چندین جسد مردان خارجی نیز در میان افراد کشته شده در محل جنگ باقی ‌مانده است و قطعات ما از فرقه 111 کابل هم به این‌ جا رسیده است و هم ‌چنان قطعات ما از مزار هم به کندز رسیده است، من در این قسمت باید بگویم که سربازان از گل تپه عقب نشینی تاکتیکی کرده اند در این هیچ جای شک نیست."

با این حال ذبیح الله مجاهد که خود را سخنگوی گروه طالبان معرفی می کند، می ‌گوید که آنان ساحه گل تپه را تصرف کرده اند و هم ‌چنان 21 پوسته امنیتی و 55 تن از منسوبین نیروهای امنیتی افغان را اسیر گرفته اند.

اما مسوولان محلی ولایت قندز اسیر شدن نیروهای امنیتی را رد می‌ کنند

این ‌که حالا هم نیروهای امنیتی در ولایت قندز در حالت دفاعی قرار دارند یا اینکه عملیات را برای نابودی لانه ‌های مخالفان مسلح دولت آغاز کرده اند، عبدالصبور نصرتی قوماندان امینه این ولایت به رادیو آزادی چنین گفت:

"ما فعلاً در ولسوالی امام صاحب و گل تپه، هم عملیات داریم و هم در خط دفاعی قرار داریم، ما پلان داریم در نقاطی که مخالفان مسلح دولت آمده اند، عملیات را راه اندازی کنیم تا آنها را از ساحه دور بسازیم و ضربه محکم برای شان وارد کنیم."

عبدالواسع باسل سخنگوی والی قندز به رادیو آزادی گفت که در منطقه گل تپه کندز و ولسوالی قلعه زال به تعداد 43 تن از مخالفان مسلح دولت کشته شده اند. وی علاوه کرد که در این درگیری 8 تن از منسوبین امنیتی افغان کشته و 16 تن شان زخمی شده اند.

از سوی دیگر صدها خانواده بخاطر درگیری‌ های اخیر، از مناطق شان آواره شده و فعلاً با مشکلات فراوان روبرو هستند.

صدای سلاح ‌های سبک و سنگین هم‌ چنان در مرکز شهر قندز به گوش می ‌رسد.

مقام ‌های محلی بار ها گفته ‌بودند که در برخی از ولسوالی ‌های ولایت قندز، طالبان، جندالله و داعش فعالیت‌ های آموزشی و رزمی دارند. آنها گفته بودند که این ‌گروه‌ ها قصد دارند تا از این‌ ولایت، جنگ را به دیگر ولایت ‌های شمالی و حتی آسیای میانه بکشانند، اما با گذشت زمان هیچ ‌توجهی به ‌خاطر نابودی لانه ‌های آ‌نها صورت نگرفت.

اجمل آرین، قندز

XS
SM
MD
LG