لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۵

بیدار: طالبان 40 درصد از استخراج معادن بدخشان نفع می برند


گل محمد بیدار معاون سرپرست ولایت بدخشان
گل محمد بیدار معاون سرپرست ولایت بدخشان

از مدت ها به اینسو در مورد استخراج غیر قانونی معادن لاجورد بدخشان و قاچاق آن بحث ها صورت گرفته اما اکنون مقامات محلی تائید می کنند که طالبان مسلح چهل درصد از استخراج معادن این ولایت نفع می برند.

گل محمد بیدار معاون سرپرست ولایت بدخشان روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، از یک و نیم سال به این سوء معادن لاجورد بدخشان در تصرف مخالفین مسلح قرار دارد و بطور غیر قانونی استخراج می گردد:

"فعلاً منطقه معدن در تصرف دولت نیست در تصرف افراد غیر مسوول است، آنان استخراج خود را می کنند، مگر آنرا ذخیره و دیپو می کنند اما ما انتقال آنرا بند کرده ایم."

به گفته آقای بیدار از دو سال به اینسو کار غیر قانونی طلا که در آن جا به نام ریگ شویی مسما است جریان دارد.

وی گفت، قرارداد استخراج این معدن دو سال قبل با یکی از شرکت های ترکی به امضاء رسیده بود.

آقای بیدار افزود، چهل درصد نفع این معدن نیز به طالبان مسلح می رسد.

ولایت بدخشان از لحاظ معادنش یکی از ولایات غنی افغانستان به شمار می رود، گزارش ها می رساند که مخالفین به علت نا امنی در این ولایت از این معادن به نفع شخصی شان استفاده می کنند.

این در حالیست که شورای امنیت ملی افغانستان قبل از این امر منع استخراج و انتقال معادن لارجورد بدخشان را صادر کرده و رئیس جمهور غنی نیز حین سفرش در بدخشان از استخراج غیر قانونی این معادن انتقاد نموده است.

در این اواخر ناامنی ها در برخی از ولسوالی های بدخشان و استخراج غیر قانونی معادن لاجورد نگرانی های نمایندگان مردم این ولایت را در ولسی جرگه برانگیخته است.

امان الله پیمان یک تن از نمایندگان مردم بدخشان در ولسی جرگه به رادیو آزادی گفت، حکومت باید برای حل این مسئله در خصوص امنیت این ولایت اقدام جدی نماید.

در عین حال صدیق صدیقی سخنگوی وزارت امور داخله افغانستان می گوید، برای حل این مسئله عملیات های نظامی را روی دست دارند که در آینده های نزدیک راه اندازی خواهد شد:

"در ولایت بدخشان نیروهای امنیتی افغانستان سرگرم راه اندازی عملیات های وسیع خواهند بود و در قسمت از بین بردن لانه های تروریزم، پاکسازی نقاط مختلف بعضی از ولسوالی ها این بخش عمده از تلاشهای پولیس و اردوی ملی افغانستان در ولایت بدخشان است، انشا الله هر مشکلی که در آنجا باشد در نتیجه انجام این عملیات ها حل خواهند شد."

مسئله استخراج غیر قانونی معادن در بدخشان یک موضوع تازه نیست بلکه قبل از این گزارش های مشابه از ولایات دیگر افغانستان نیز به نشر رسیده است که برخی از زورمندان و مخالفان مسلح از استخراج معادن نفع می بردارند.

در عین حال کارشناسان می گویند، اگر امنیت تامین باشد و معادن افغانستان بطور فنی استخراج گردد، این کشور از لحاظ اقتصادی خودکفا خواهد شد.

تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG