لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۲

رئیس جمهور افغانستان در سفر رسمی دو روزه وارد ایران شد


رییس جمهور اشرف غنی در راس یک هیئت بلند پایه حکومتی عازم سفر دو روزه به ایران شد.
رییس جمهور اشرف غنی در حالی به ایران سفر کرده است که حکومت افغانستان، حکومت فعلی یمن را مشروع خوانده و ظاهراً این مسأله مقامات ایرانی را نگران ساخته است.
وزارت خارجه افغانستان ملاقات با مقامات ایرانی و امضا تفاهم نامه همکاری های دو جانبه را بخش مهم اجندای سفر هیئت افغانی به ایران می خواند.
سراج الحق سراج معاون سخنگوی این وزارت روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی در مورد این سفر دو روزه رییس جمهور اشرف غنی چنین گفت:
" امروز صبح جناب رییس صاحب جمهور در راس یک هیئت سفر دو روزه شان به ایران را آغاز کردند. آقای غنی در این با سفر رییس جمهوری ایران و دیگر مقام آن کشور ملاقات های خواهد داشت و همچنان تفاهم نامه همکاری میان وزارت خارجه افغانستان و ایران امضا خواهد شد."
ریاست جمهوری افغانستان نیز در رابطه به سفر رییس جمهور اشرف غنی خبرنامه یی را منتشر کرده است.
در خبرنامه آمده است که در این سفر آقای غنی را محمد محقق معاون دوم ریاست اجرائیه، محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی، وزیران مالیه و معادن و پطرولیم و برخی مقامات دیگر همراهی می کنند.
پس از به قدرت رسیدن رییس جمهور اشرف غنی این نخستین سفر وی به ایران می باشد.
اما محمد محقق معاون دوم ریاست اجرائیه و حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان چندی پیش سفری را به ایران انجام دادند.
آنان در جریان این سفر روی موارد مختلف امنیتی، سیاسی و در رابطه به مشکلات مهاجرین افغان مقیم ایران با مقامات آن کشور صحبت های داشتند.
در این میان محمد داوود کلکانی یک عضو کمیسیون روابط بین المللی ولسی جرگه این سفر رییس جمهور اشرف غنی را برای بهبود وضعیت منطقوی، بخصوص در بخش مبارزه با تروریزم مهم می خواند:
" سفر رییس جمهور افغانستان به ایران بالای مسایل منطقه، مبارزه با تروریزم، قاچاق مواد مخدر بسیار تاثیر گذار و موثر است بخاطریکه ایران همسایه افغانستان است در همه مسایل می تواند به افغانستان همکاری های خوب، اقتصادی، سیاسی، نظامی و در بخش مبارزه با تررویزم داشته باشد."
قرار بود اشرف غنی رییس جمهور افغانستان در ماه گذشته به ایران سفر کند اما سفر وی به دلیل برف کوچ ها در پنجشیر و برخی ولایات دیگر و تلفات ناشی از آن به تعویق افتاد.
سفر آقای غنی در حالی به ایران صورت می گیرد که فعالیت گروه دولت اسلامی معروف به داعش و باقی ماندن نیرو های امریکایی در افغانستان ایران را شدیداً نگران ساخته است.
آگاهان می گویند که سفر رییس جمهور افغانستان به ایران در حال حاضر بسیار مهم بوده و لازم است که آقای غنی مقامات ایرانی را اطمینان دهد که هیچگونه تهدیدی از خاک افغانستان متوجه آن کشور نخواهد بود.
فریبا واحدی

XS
SM
MD
LG