لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۴

منطقهء خستک ولسوالی جرم بدخشان به بزرگترین پایگاه طالبان مبدل شده است


معاون والی بدخشان می گوید، منطقهء خستک ولسوالی جرم ولایت بدخشان به بزرگترین پایگاه طالبان مسلح مبدل شده است.

گل محمد بیدار به رادیو آزادی گفت، حدود هزار جنگجوی مسلح مخالف که قریب به نصف آنها را تروریستان خارجی تشکیل می دهند، در منطقه خستک گردهم آمده اند.

آقای بیدار اضافه کرد، عملیات نظامی بر ضد جنگجویان خارجی و داخلی به زودی در سه ولسوالی های نا امن بدخشان، راه اندازی می شود:

" به سطح شمال قوی ترین پایگاه طالبان جرم خستک است. در این جا حدود 400 نفر اتباع خارجی و تقریباً 600 نفر اتباع داخلی از ولایات مختلف هم حضور دارند. کار در شورای امنیت روی این موضوع جریان دارد تا اینها بتوانند در زودترین فرصت این سه ولسوالی ولسوالی جرم، کران منجان و وردوج از دست طالبان پاک و تصفیه کند. "

گل محمد بیدار معاون والی بدخشان خاطر نشان نمود که بدون حمایت نیرو های هوایی سرکوب مخالفین در این مناطق کار دشوار است.

قبل از این مقامات افغان هشدار داده بودند که صد ها تن از جنگجویان کشور های آسیای میانه با خانواده های شان در منطقه خستک تجمع کرده و مواضع شان را تحکیم بخشیده اند.

در گزارش ها همچنان گفته شده بود که باشنده های محلی با گروه های مسلح همکاری کرده اند و حتی عدهء اتهام وارد می کنند که این مردم شاهد سربریدن عساکر اردوی ملی بودند.

گل محمد بیدار معاون والی بدخشان می گوید، آن عده از باشنده های قریه خستک ولایت بدخشان را که در این حمله خونین با تروریستان کمک و همکاری کرده اند، دستگیر شده و تحقیقات از آنها ادامه دارد:

" قوماندان کندک سوم که غفلت کرده بدون اجازهء مرکز و ولایت به کابل رفته بود، که همین اکنون در کابل در قید به سر می برد و تحت تحقیق قرار دارد. عدهء از مردم این منطقه که در محاصره و گروگان مخالفین بودند، شاید تا حدی با طالبان همکاری کرده باشند که آنها نیز از سوی ادارهء امنیت ملی شناسایی و ده تن از آنها در ارتباط به این قضیه دستگیر شده اند و آنانی که با طالبان کمک کرده بودند، اکنون در زندانی در شهر فیض آباد محبوس اند. "

گل محمد بیدار معاون والی بدخشان در ادامه صحبت خود با رادیو آزادی اتهاماتی را رد کرد که گویا پولیس ملی از کمک به اردوی ملی اباء ورزیده است و افزود که پولیس در نزدیکی منطقهء که حادثه اتفاق افتاده کدام پوستهء ندارد.

لازم به یاد آوری است که حادثه کشتن و اسارت عساکر اردوی ملی موجب نگرانی مردم افغانستان شده و سرپرست وزارت دفاع دفعتاً پس از این حمله و وزیر امور داخله دیروز برای ارزیابی وضعیت از منطقه دیدن کردند.

XS
SM
MD
LG