لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۲ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۶

ولسی جرگه از تعهد پاکستان که دیگر برای طالبان پناه نمیدهد، استقبال کرد


ولسی جرگه افغانستان اظهارات معین وزارت خارجه پاکستان را مبنی بر تشویق طالبان افغانی برای مذاکرات صلح با حکومت ستایش می کند اما می گوید که تمام گروه های مخالف مسلح دولت باید در این پروسه شامل گردند.

نذیر احمد احمدزی معاون دوم ولسی جرگه روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی ابراز امیدواری کرد که حکومت پاکستان با در نظر داشت تعهدات اش پس از این هیچ گروه مسلح مخالف را در خاک اش پناه ندهد:

" طوریکه ما بالای تعهد خود پابند هستیم آنها هم باید به تعهد شان وفاه کنند چرا که از یک دست صدا نمی برآید و توقوع ما از همسایه های ما اینست که آنها نقش دارند تا از حملات تروریستی که دشمنان در افغانستان انجام می دهند جلوگیری نمایند و بخصوص توقوع ما از پاکستان اینست که این مساله را جدی در نظر بگیرد."

این در حالیست که اعزاز احمد چوهدری معین وزارت خارجه پاکستان از طالبان افغانی خواسته است که با حکومت افغانستان گفتگو های صلح را آغاز کنند.

آقای چوهدری در یک نشست مشترک با مقامات افغان در اسلام آباد هشدار داده است که طالبان بعد از این بخاطر ناامن ساختن افغانستان از خاک آن کشور استفاده کرده نمی توانند.

حکومت افغانستان نیز از همکاری ها و تعهدات اخیر پاکستان در رابطه به پروسه صلح این کشور ابراز خوشبینی کرده است .

پیش از این گفته شده بود که مذاکرات صلح میان حکومت افغانستان و طالبان مسلح در ماه مارچ سال روان میلادی آغاز می گردد اما گفته شده که مذاکرات رسمی میان طرفین تا کنون آغاز نگردیده است.

اما سوال اینجاست که با آغاز گفتگو های صلح جنگ در این کشور خاتمه خواهد یافت یا نه.

محمد امین وقاد عضو شورای عالی صلح در این مورد می گوید:

" در این بخش صحبت ها جریان دارد مسایلی که پروسه صلح را تهدید می کرد باید تمام آنها شامل پروسه صلح شود، تحریک طالبان اسلامی، حزب اسلامی حکمتیار صاحب و یا هم شبکه حقانی، باقی می ماند مساله داعش آنها رهبر افغان ندارند هر زمانیکه مشکل ما با طالبان حل شود این مشکل به آسانی حل می گردد."

برخی از تحلیلگران افغان موقف پاکستان را که می خواهد طالبان افغان را برای گفتگو های صلح با حکومت افغانستان حاضر کند تغییر در ستراتیژی آن کشور عنوان می کنند.

روح الله امین رییس مرکز مطالعات ستراتیژیک امریکا برای افغانستان به رادیو آزادی گفت، نباید تفاوت میان طالبان و گروه دولت اسلامی بمیان آید:
" دولت ما نباید مرزی بین طالب و داعش بکشد اگر این مرز را قایل شویم پاکستان یک تعداد را فوراً لباس سیاسی می پوشاند و داخل دولت میآورد و یک تعداد را دوباره آنجا برای تهدید نگهمیدارد."

تحلیلگران افغان، هر چند موقف اخیر پاکستان را در رابطه به پروسه صلح افغانستان موثر می خوانند اما می گویند که حکومت افغانستان باید خواهان اقدامات عملی پاکستان در این راستا شود.

به باور این تحلیلگران، در مذاکرات صلح باید تمام گروه های مخالف مسلح دولت افغانستان شامل شوند تا این پروسه طوریکه لازم است و مردم می خواهند نتیجه بدهد.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG