لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۳

مسلمیار: کمیسیون اصلاحات انتخاباتی غیر قانونیست باید منحل شود


فضل هادی مسلمیار رییس مشرانوجرگه افغانستان
فضل هادی مسلمیار رییس مشرانوجرگه افغانستان

اختلافات میان رهبران حکومت وحدت ملی بر تعیین رییس و اعضای کمیسیون اصلاحات انتخاباتی سبب شده است تا هیئت اداری مشرانو جرگه قانونمند بودن این کمیسیون را مورد پرسش قرار دهد.

فضل هادی مسلمیار رییس مشرانوجرگه روز یکشنبه در مجلس عمومی این جرگه گفت که برای اصلاح کمیسیون های انتخاباتی باید از راه های مناسب دیگر کار گرفته شود:

"این کمیسیون که ایجاد شده است غیر قانونیست، بر اساس قانونی را که ما اکنون داریم، باید به آن عمل شود.

اگر ملاحظاتی برای اصلاح در کمیسیون شکایات انتخاباتی و کمیسیون مستقل انتخابات وجود دارد، باید از راه دیگری حل ساخته شود.

اما متأسفانه که در افغانستان قانون همواره زیر پا شده است."

پیش از این عبدالستار سعادت رئیس کمیسیون شکایات انتخاباتی نیز ایجاد کمیسیون اصلاحات انتخاباتی

را غیر قانونی خوانده است.

رئیس جمهور غنی نزدیک به یک ماه قبل فرمان ایجاد کمیسیون اصلاح انتخاباتی را داد و شکریه بارکزی عضو ولسی جرگه را به حیث رئیس این کمیسیون گماشت.

حال ریاست اجرائیه حکومت می گوید که کمیسیون اصلاحات انتخاباتی بر اساس توافقنامۀ سیاسی میان رئیس جمهور غنی و عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه تشکیل شده است.

جاوید فیصل معاون سخنگوی رییس اجرائیه می گوید، بدون آوردن اصلاحات از سوی این کمیسیون در نظام انتخاباتی، برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه در افغانستان ممکن نیست:

"این کمیسیون بر اساس توافقنامۀ سیاسی میان رهبران حکومت وحدت ملی تشکیل شده است، انتخاباتی برگزار نخواهد شد مگر اینکه این کمیسیون به فعالیتش آغاز نه کند.

باید بگویم که کار کمیسیون اصلاحات انتخاباتی آوردن اصلاحات در نظام انتخاباتی کشور است و این کمیسیون در روز های نزدیک به کارش آغاز می کند."

با وجود انتقاد ها از اختلاف نظر میان رهبران حکومت وحدت ملی بر تعیین رییس و اعضای کمیسیون اصلاحات انتخاباتی و غیر قانونی خواندن این کمیسیون از سوی رییس مشرانو جرگه، نهاد های ناظر انتخابات تاکید می کنند که اگر افراد کارا و بی طرف در این کمیسیون گماشته شوند، برای اصلاح نظام انتخابات تاثیر گذار خواهد بود.

به گفته مسوولان نهاد های ناظر انتخابات، اگر افراد بی طرف و مسلکی در کمیسیون اصلاحات انتخاباتی گماشته نشوند و این کمیسیون کار هایش را بگونه درست و همه جانبه به پیش نبرد، انتخابات آینده در این کشور باز هم با تقلب و چالش ها همراه خواهد بود.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG