لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۰

ظاهر: افرادیکه از قتل فرخنده حمایت کرده اند مورد بازپرس قرار میگیرند


جنرال ظاهر ظاهر رییس تحقیقات جنایی وزارت داخلهء افغانستان
جنرال ظاهر ظاهر رییس تحقیقات جنایی وزارت داخلهء افغانستان

وزارت داخلهء افغانستان می گوید، کسانی که به گونه فکری و معنوی از قتل فرخنده حمایت کرده اند مورد بازپرس قرار می گیرند.

قتل فرخنده واکنش های تندی را در داخل و خارج از کشور در پی داشت و این رویداد تقریباً از سوی تمام مردم افغانستان و جهان محکوم شد.

اما در این میان برخی از افرادی بودند که در ساعات اول پس از حادثه آن را به نحوی توجیه کردند.

وزارت داخله افغانستان می گوید، افراد مدافع این واقعه تلاش می کنند تا برای مردم و حکومت این کشور مشکل ایجاد کنند.

جنرال ظاهر ظاهر رییس تحقیقات جنایی این وزارت روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت، اشخاصی که به شکل فکری و معنوی از این مساله حمایت کرده اند مورد بازپرس قرار می گیرند.

وی گفت، نام سیمین حسن زاده معیین وزارت اطلاعات و فرهنگ به دلیل حمایت از این حادثه درج دوسیه گردیده و به ادارهء لوی څارنوالی فرستاده شده است:

" در دوسیه نام های شان را مکمل ذکر کرده ایم که کی ها این مساله را تایید کرده اند و باعث تحریک مردم شده و یا بعد از این خواهند شد، این که آن را تایید کرده اند پس آنان وحشت، بربریت و شهر وحشت را تایید کرده اند.

نام سیمین حسن زاده را در دوسیهء گنجانیده ایم وی معیین اطلاعات و فرهنگ است و باید با مسوولیت حرف بزند، گپی را که در آن وقت زده خلاف قانون است و باید از نزد وی بازخواست شود.

و حالا هم اگر کسی این مساله را تحریک می کند و می گوید که خوب شده این کار شده باید از نزد اش بازپرس صورت گیرد و در هر پُست و مقامی که است باید در زندان انداخته شود."

آقای ظاهرافزود که جریحه دار ساختن احساسات مردم به هر شکلی که باشد در قانون جرم پنداشته می شود و عاملین آن سزاوار محاکمه هستند.

سیمین حسن زاده معیین وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان از جمله کسانی است که چند ساعت بعد از قتل فرخنده، آن را توجیه کرد.

اما خانم حسن زاده چند روز پس از آن موضع گیری اش را تغییر داد و گفت که آنچه را در این رابطه در صفحهء فیس بوک اش نوشته بود بخاطر حمایت از دین بوده نه در حمایت از قتل فرخنده.

انتقاداتی از موضع گیری برخی افراد شناخته شده دیگر همچو ایاز نیازی یکی از عالمان دین، زلمی زابلی عضو مشرانو جرگه و حشمت ستانکزی سخنگوی پیشین قوماندانی امنیه کابل در رابطه به این رویداد نیز وجود داشت، اما آنان سپس معذرت خواهی کردند و تغییر موقف دادند.

فرخنده دختر بیست و هفت سال در بیست و هشت ماه حوت 1393 در مرکز شهر کابل در زیارت شاه دوشمیشره به اتهام آتش زدن نسخهء از قرآن کریم از سوی ده ها مرد خشمگین ابتدا به حد مرگ با سنگ، چوب و لگد لت و کوب شد و سپس جسد اش آتش زده شد.

اما پس از آن تحقیقات وزارت داخلهء افغانستان نشان داد که فرخنده دست به چنین کاری نزده و گناهی نداشته، بلکه شکار جهالت افراد اوباش شده است.

در تصاویری که از این حادثه گرفته شده دیده می شود که پولیس در صحنه حضور داشت، اما برای جلوگیری از قتل فرخنده کاری نکرده و حتی گفته شده که خود در این رویداد دست داشته است.

سازمان های دفاع از حقوق بشر، جامعه مدنی، خانواده فرخنده و مردم افغانستان از حکومت خواسته اند تا عاملین این رویداد را به جزای اعمال شان برساند.

در این حال حکومت افغانستان می گوید که مردم باید به ارگان های عدلی و قضایی فرصت دهند تا این نهاد ها بتوانند عاملین این قضیه را به جزای اعمال شان برسانند.

عبدالله عبدالله رییس اجرائیه حکومت وحدت ملی روز دوشنبه در آغاز نشست کابینه با تقبیح قتل فرخنده در مورد چنین گفت:

"جنایتی را که صورت گرفته تقبیح می کنیم اما حالا وقت آن است که مردم ما به سیستم عدلی و قضایی افغانستان فرصت بدهند تا مساله را در مطابقت با قانون پیگیری کنند و مجرمین به جزای شان برسند."

به اساس معلومات وزارت داخله افغانستان تا اکنون چهل وهفت دوسیه به شمول دوسیه نوزده پولیس به لوی څارنوالی فرستاده شده و تلاش ها به هدف بازداشت یازده متهم دیگر این قضیه جریان دارند.

گزارش های وجود دارند که برخی حلقات تلاش می کنند تا عاملین قتل فرخنده را از قید آزاد کنند، اما وزارت داخله افغانستان اطمینان داده که مانع هر نوع مداخله در این قضیه خواهد شد.

سحرلیوال

XS
SM
MD
LG