لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۲

مردم کابل: تانک های تیل و ذخایر گاز معیاری نیستند


با افزایش و ایجاد ده ها تانک تیل و ذخایر گاز ال، پی، جی در شهر کابل شماری از باشنده های این شهر انتقاد می کنند که این تانک ها غیر معیاری ساخته شده و خطر بزرگ را متوجه جان و مال آنها می سازد.

چند تن از این باشنده گان به روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی با ابراز نگرانی از این مسئله از حکومت خواستند تا در زمینه دور ساختن این تانک ها از مناطق مسکونی اقدام نماید:

"این خو یک کار بسیار اشتباه است که در یک محل مسکونی تانک تیل وجود داشته باشد زیرا این بسیار خطر دارد و از نظر ما کار خوب نیست."

"ذخایریکه در کنار تانک های تیل ایجاد می کنند استندرد نیست و امکانات ندارند."

"ما از دولت توقع داریم که ذخیره و تانک را در جا های ایجاد کند که بود و باش مردم نباشد."

این نگرانی ها پس از آن مطرح می گردد که به روز جمعه در منطقه سرای غزنی شهر کابل بنابر مشکلات تخنیکی از یک ذخیره گاز ال، پی، جی که برای وسایط نقلیه از آن استفاده می شود چندین تن گاز به فضا رها گردید.

مردم محل می گویند، این مسئله آنان را دست و پاچه ساخته و منازل شان را برای چندین ساعت ترک کردند.

در این حال شماری از اعضای کمیسیون منابع طبیعی و محیط زیست ولسی جرگه در صحبت با رادیو آزادی موجودیت تانک های تیل و ذخایر گاز را در مناطق مسکونی نگران کننده می دانند.

عبیدالله رامین یک عضو این کمیسیون می گوید، بی توجهی به چنین مسایل مهم می تواند آسیب بزرگ را به جان و مال مردم وارد کرده و محیط زیست را آلوده سازد.

قرار گزارش ها در چند سال اخیر ده ها تانک تیل و ذخایر گاز ال، پی، جی با اخذ جواز فعالیت در مناطق رهایشی بخصوص در شهر کابل ایجاد گردیده است.

اما انتقاد های موجود اند که در تانک های تیل و ذخایر گاز مایع خلاف معیار های تعیین شده ده ها تُن گاز ذخیره شده و این کار نگرانی های زیادی را برای مردم ایجاد کرده است.

در این حال مسوولان وزارت تجارت و صنایع افغانستان می گویند، اکثر این تانک ها تحت بررسی حکومت قرار داشته و به اساس معیار های تعیین شده فعالیت دارند.

مسافر قوقندی سخنگوی این وزارت در صحبت با رادیو آزادی گفت، آنان اقداماتی را روی دست دارند که بر اساس آن شماری از تانک های تیل و ذخایر گاز مایع را از محلات مسکونی انتقال می دهند:

"ما روی راهکار کار می کنیم تانک های تیل که در محلات مسکونی باشد و نیازمندی در آن جا کمتر دیده شود آنها را انتقال بدهیم به مناطق که ساحه رهایشی کمتر باشد اما جاهای است که نیازمندی وجود دارد ما تمام خطرات و جوانب اش را مد نظر می گیریم و به یک فروشنده گاز و یا تیل اجازه فروش را می دهیم."

آقای قوقندی هر چند نگفت که چه مقدار تیل و گاز باید در ذخایر ذخیره گردد اما تاکید کرد، کسانی که خلاف معیار های تعیین شده عمل نماید به ارگان های عدلی و قضایی معرفی خواهند شد.

مسوولان اداره حفاظت از محیط زیست هشدار می دهند که هرگاه به این مسئله مهم توجه جدی نشود افزایش گازات و تیل های بی کیفیت سبب خواهد شد تا محیط زیست بیشتر آلوده شده و مردم به مشکلات مختلف صحی مواجه گردند.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG