لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۶

ولسی جرگه و تحلیلگران سفر رهبران افغان به امریکا را پُر دستآورد خواندند


ولسی جرگه افغانستان و برخی از تحلیلگران می گویند، رهبران حکومت وحدت ملی در سفر به امریکا توانستند به اهداف که در نظر داشتند دست یابند و تعهدات و حمایت بیشتر ایالات متحده را جلب کنند.

نذیر احمد احمدزی معاون دوم این جرگه روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی این سفر را با اهمیت خواند و روی بهتر شدن روابط میان دو کشور تاکید کرد:

"واقعاً یک سفر با اهمیت و امیدوار کننده بود، سود معنوی آن بسیار زیاد بود، نیاز به کمک های اقتصادی بیشتر از این بود اما به هر صورت آنچه که خواست افغان ها و مردم امریکا بود در این ملاقات ها گنجانیده شده بود.

ما خواهان روابط بیشتر از این با ایالات متحده امریکا هستیم."

در جریان این سفر پنج روزه، امریکا کمک هشت صد میلیون دالری را برای مصرف در پروژه های انکشافی و بخش اصلاحات به افغانستان اعلام کرد.

در عین حال رییس جمهور امریکا پروسهء خروج نیرو های آن کشور از افغانستان را بطی ساخت و قرار است تا پایان سال 2015 میلادی 9800 عسکر امریکا در افغانستان باقی بماند.

در نخستین سفر رسمی رییس جمهور غنی به امریکا، به وی فرصت داده شد تا در کانگرس سخنرانی کند و صحبت های وی با استقبال گرم اعضای کانگرس آن کشور روبرو شد.

آقای غنی برای ملاقات با سرمنشی سازمان ملل متحد از واشنگتن به نیویارک سفر کرد و در کنار آن در شورای روابط بین المللی این ایالت، انستیتوت صلح ایالات متحده امریکا و شورای اتلانتیک سخنرانی کرد و این شورا جایزه " رهبر برتر" را نیز به وی تفویض کرد.

این در حالیست که روابط حامد کرزی رییس جمهور پیشین افغانستان در ماه های اخیر حکومت اش با واشنگتن تیره شد و آقای کرزی بار ها به گونه آشکار از عملکرد امریکا در این کشور شدیداً انتقاد کرد.

اما آگاهان مسایل سیاسی موضع گیری حکومت پیشین را به نفع افغانستان نمی خوانند و گسترش روابط این کشور با امریکا را یک نیاز خوانده و می گویند که این سفر رییس جمهور غنی کلیدی بود و توانسته است زمینه خوبی را برای حمایت دومدار امریکا از افغانستان فراهم سازد.

روح الله امین رییس مرکز مطالعات ستراتیژیک امریکا برای افغانستان و آگاه مسایل سیاسی در صحبت با رادیو آزادی گفت این سفر یک آغاز خوب بود و خوشبینی ها نسبت به بهتر شدن روابط وجود دارد:

" این سفر بسیار کلیدی و ظاهراً موفقیت آمیز بود، اگر ایالات متحده امریکا بخواهد از افغانستان حمایت کند به تایید کانگرس نیاز دارد به این ترتیب سخنرانی رییس جمهور در کانگرس و سایر دیدار های که انجام شد، زمینه خوبی را ایجاد کرد تا امریکا بتواند دوامدار تر از افغانستان حمایت بکند."

آگاهان می گویند که رییس جمهور غنی باید تعهدات اش در این سفر در رابطه به تامین صلح، حقوق بشر، مبارزه با تروریزم و فساد اداری وسایر موارد را عملی سازد تا به باور آنان با عملی شدن این تعهدات آقای غنی خواهد توانست رابطهء قابل اعتماد و سالم را با ایالات متحده امریکا که قدرتمند ترین حامی افغانستان از لحاظ سیاسی و اقتصادی پنداشته می شود، ایجاد کند.

سحرلیوال

XS
SM
MD
LG