لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۱

آروال: حکومت باید در حفاظت از جنگلات اقدامات جدی کند


انجمن صحت عامه شرق از کاهش جنگلات در افغانستان ابراز نگرانی کرده و از حکومت می خواهد تا در زمینه حفاظت از جنگلات اقدامات جدی را انجام دهد.

قطع خودسرانه و غیر قانونی جنگلات در افغانستان یکی از مشکلات جدی بوده و گفته می شود که در سه دههء گذشته بیش از نیم جنگلات این کشور قطع و تخریب گردیده است.

انجمن صحت عامه شرق روز شنبه طی نشستی در کابل با ابراز نگرانی از قطع جنگلات در این کشور گفت، جنگ های سه دهه در افغانستان بر علاوه اینکه سبب کشته شدن ده ها هزار افغان شده به جنگلات نیز به گونه جدی زیان رسانیده است.

داکتر سید حبیب آروال رییس این انجمن گفت، از هشت اعشاریه پنج میلیون جریب زمین که توسط جنگلات در افغانستان پوشانیده شده بود حدود پنج اعشاریه پنج میلیون آن از بین رفته است:

"جنگلات افغانستان در جهان به خصوص در منطقه از شهرت خوبی برخوردار است اما در حال حاضر این جنگلات یا سرمایه ملی ما از سوی مافیاها قطع و به پاکستان قاچاق می گردد."

مسوولان این انجمن به مناسبت 21 مارچ یا روز جهانی جنگلات در کابل گفتند، جنگلات در زیبایی محلات و حفظ محیط زیست نقش مهم داشته و باید بگونه خود سر قطع نشوند.

به گفته آنان، ولایات کنر، ننگرهار، خوست، پکتیا، بادغیس، تخار و سمنگان بیشتر جنگلات را دارا می باشند و این جنگلات از سوی زورمندان محلی و باشنده های محل بگونه غیر قانونی و خودسر قطع و چوب آن به کشور های همسایه قاچاق می شوند.

مسوولان انجمن صحت عامه شرق می گویند، تخریب و کاهش جنگلات سبب جاری شدن سیلاب ها، برف کوچ ها، تخریب زمین ها و آلودگی آب و هوا گریده و به محیط زیست به شدت ضرر می رساند.

این انجمن انتقاد می کند که در سیزده سال گذشته برای حفظ جنگلات از سوی حکومت توجهء لازم صورت نگرفته و بعد از این باید مسالهء جلوگیری از قطع جنگلات در اولویت های کاری حکومت قرار گیرد.

در این حال ادارهء ملی حفاظت از محیط زیست افغانستان می گوید، در بخش حفاظت از جنگلات اقداماتی صورت گرفته و این مسئله در صدر برنامه های حکومت وحدت ملی قرار دارد.

عبدالولی مدقق معاون این اداره به رادیو آزادی گفت، هر چند وزارت امور داخله تعهد سپرده تا در بخش های مختلف حفاظت از محیط زیست بخصوص حفاظت از جنگلات تلاش های جدی را انجام دهد، اما در این راستا به همکاری همه ادارات و مردم نیاز است:

"ما به همکاری ادارات دیگر نیز نیاز داریم بخصوص وزارت امور داخله و دفاع ملی، وقتیکه با همچون موارد مواجه می شوند از آنان تقاضا می کنم تا جداً در برابر آن اقدام نمایند در غیر آن مقدار جنگلات را که ما داریم اگر روند به همین گونه ادامه یابد در آینده های نزدیک افغانستان فاقد جنگلات طبیعی خواهد بود."

آقای مدقق افزود، این اداره برای حفاظت از جنگلات و جلوگیری از قطع و قاچاق آن برنامه های زیادی را روی دست دارد اما به علت کمبود بودجه نتوانسته آن را بگونه درست عملی کند.

کارشناسان می گویند، اگر حکومت برای حفظ و افزایش جنگلات توجه کند از یک سو جلو آلودگی آب و هوا گرفته خواهد شد و از طرف دیگر در رشد اقتصادی این کشور نیز نقش مهم خواهد داشت.

تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG