لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۵

اشرف غنی: در مورد روابط با پاکستان بطور محتاطانه خوشبین هستیم


اشرف غنی رییس جمهور افغانستان
اشرف غنی رییس جمهور افغانستان

رییس جمهور افغانستان گفت، او در مورد روابط با پاکستان به طور محتاطانه خوشبین بوده و این مناسبات را بخاطر تلاش های صلح با طالبان مهم می داند.

محمد اشرف غنی، از زمانی که بحیث دومین رییس جمهور منتخب افغانستان به کار آغاز کرد، ایجاد روابط حسنه با پاکستان را اساس پالیسی خود قرار داده است.

با آنکه رییس جمهور اشرف غنی به خاطر این تلاش هایش در داخل کشور به انتقاداتی مواجه است، اما او دیروز در سخنرانی اش در شورای روابط بین المللی در شهر نیویارک از این پالیسی دفاع کرده و از آن به عنوان کلید اساسی صلح یاد کرده است.

رییس جمهور افغانستان در پاسخ به پرسشی در بارهء روابط کشورش با پاکستان گفت:

"ما به طور محتاطانه خوشبین هستیم که یک تحول اساسی را آغاز کردیم."

آقای غنی گفته است، هر دو کشور برای پایان خصومت ها سرگرم کار اند. رییس جمهور افغانستان معتقد است که روابط با پاکستان، کلیدی برای دست برداشتن این کشور از حمایت جنگجویان طالبان افغان می باشد.

رییس جمهور غنی افزود:

" بدون پناه گاه ها، شورش دوامدار ممکن نیست."

به گفتهء او، اگر پناه گاه ها از بین برده شوند، صلح تامین می شود. چیزی که در امریکای مرکزی، امریکای لاتین و افریقا اتفاق افتاده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانس پرس، همان طوری که تحولات اخیر طالبان را وادار به گفتگو با حکومت کابل کرد، کسب حمایت پاکستان برای پیشبرد پروسهء صلح در افغانستان خیلی اهمیت دارد. اما طالبان ظاهراً گفته اند تا زمانی که عساکر خارجی خاک افغانستان را ترک نکنند، مذاکره نخواهد کرد.

همزمان با این عبدالله عبدالله رییس اجرائیه حکومت افغانستان دیروز در یک انستیتوت تحقیقاتی در واشنگتن گفت، هر چند در لهجهء مقامات ارشد پاکستانی در ارتباط به تروریزم تغییرات به میان آمده، اما حقایق عینی کدام تغییری نکرده و مانند گذشته می باشد.

او گفت:

"ما کدام علایم را مشاهده نکردیم که گویا طالبان در پاکستان حمایت شان را از دست داده باشند. اما در لهجه مقامات پاکسانی تغییراتی به میان آمده است."

عبدالله عبدالله اضافه کرد:

" در ماه های اخیر تماس ها بین مقامات نظامی و ملکی دو کشور افزایش یافته اند و پیام های خوبی رد و بدل شده اند. لوی درستیز اردوی پاکستان می گوید، دشمن افغانستان دشمن آنان است. این یک پیام خوب است."

رییس اجرائیه افغانستان گفت، مذاکرات صلح با طالبان در چند هفتهء آینده آغاز خواهد شد.

XS
SM
MD
LG