لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۷

عبدالله: وعدهء دادن ولایت ها به طالبان آوازه است


عبدالله عبدالله رییس اجراییه حکومت افغانستان
عبدالله عبدالله رییس اجراییه حکومت افغانستان

رییس اجراییه افغانستان می گوید که قدم های مهم در راه صلح برداشته شده است اما اینکه برای حاضر نمودن طالبان به میز مذاکره ولایت ها به آنها وعده شده است، آوازه می باشند.

رییس اجراییه حکومت افغانستان عبدالله عبدالله اظهار می دارد برای مذاکرات صلح و آشتی با طالبان معیارهای خاص وجود دارد و اگر این معیار ها نادیده گرفته شوند، صلح در افغانستان تامین نخواهد شد.

آقای عبدالله که در سفر رییس جمهور غنی به امریکا با او همراه می باشد در صحبت با خبرنگاران گفت: مهمترین کار اینست که طالبان جنگ را بس کنند، با القاعده قطع رابطه کنند، قانون اساسی افغانستان را بپذیرند و برای رسیدن به اهداف خود راه سیاسی را پیش بگیرند.

در پاسخ به این سوال که آیا حکومت افغانستان حاضر است بخاطر صلح با طالبان چند ولایت را به آنها بدهد، آقای عبدالله گفت: صحبت در باره اینکه به طالبان ولایتها داده خواهد شد، آوازه می باشند و چنین آوازه ها قبلاً هم پخش شده بودند:

"وقتی که تشکیل کابینه به تاخیر افتاد، آوازه ها نشر شد که ما چند چوکی را برای طالبان خالی نگه می داریم. اینها آوازه ها بودند. گام های مهمی در راه صلح برداشته شده ولی هنوز این پروسه آغاز نشده است."

در پاسخ به سوال دیگر که اگر در کابینه زنها حضور داشته باشند آیا طالبان حاضر خواهند شد که در پهلوی آنها در کابینه باشند؟ آقای عبدالله گفت: آنها باید این کار را انجام بدهند و پیشرفت ها و دست آورد های چند سال اخیر در افغانستان را بپذیرند و به قانون اساسی احترام بگذارند. او افزود در تلاش های صلح با طالبان نیز زنان نقش خواهند داشت.

در رابطه با اینکه نقش زنان در حکومت افغانستان کمرنگ است مخصوصاً زنانی که مستقل فکر می کنند، آقای عبدالله اظهار داشت که برای زنان نقش در کابینه داده شده است و در دیگر کرسی های حکومتی هم نقش زنان نادیده گرفته نشده است.

او همچنان در باره تهدید های امنیتی به افغانستان توضیحات داده و گفت که گروه داعش را نمی توان نادیده گرفت:

"داعش یک پدیده است که ما نمی توانیم آنرا نادیده بگیریم مخصوصاً در شرایط که ما در آن قرار داریم. ولی اینکه گروه داعش در حوادث اخیر در افغانستان دست داشته باشد، واقعیت ثابت شده نیست اما با آنهم نباید آن را نادیده گرفت."

آقای عبدالله افزود، گروه های تروریستی متعدد به افغانستان رو آورده اند و آنها منابع مالی و بشری هم دارند و طبعاً در مجالس امنیتی حکومت در مورد جوانب مختلف تهدید های آنها بحث شده است.

XS
SM
MD
LG