لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۶

رییس جمهور افغانستان در کانگرس امریکا سخنرانی کرد


اشرف غنی رییس جمهور افغانستان هنگام سخنرانی در کانگرس امریکا
اشرف غنی رییس جمهور افغانستان هنگام سخنرانی در کانگرس امریکا

رییس جمهور افغانستان اشرف غنی در سخنرانی خود به اعضای هر دو مجلس کانگرس امریکا روز چهارشنبه گفت که امریکا به مردم افغانستان امید داد. او اظهار داشت ما نا امید شده بودبم ولی شما به ما امید دادید.

رییس جمهور افغانستان افزود ما در افغانستان یک ضرب و المثل داریم که هیچ وقت بی جواب نمی ماند و کمکی که شما به ما کردید در پاسخ آن ما وعده مبارزه دراز مدت با تروریزم را به شما می دهیم.

اشرف غنی که در 22 ماه مارچ اولین بار بعد از ریاست جمهوری اش به امریکا سفر کرد در سخنرانی به کانکرس همچنین گفت تهدید های را که مردم افغانستان هر روز به آن رو به رو هستند همه جهان متوجه آن می باشند.

اشرف غنی از قربانی های امریکا در افغانستان قدردانی کرده و گفت که بیش از 2200 سرباز امریکایی در افغانستان کشته شده اند و مردم افغانستان از این قربانی ها ستایش می کنند. او گفت مردم افغانستان از کمک های امریکا سپاسگذار می باشند و از برکت این کمک ها امروز میلیون ها دختر به مکتب می روند در حالی که قبل از رفتن عساکر امریکایی به افغانستان حتی یک دختر هم اجازه رفتن به مکتب را نداشت.

رییس جمهور در مورد مرگ و میر مادران در وقت زایمان اظهار داشت که از برکت کمکهای امریکا در تعداد فوت مادران هم در وقت ولادت کاهش قابل ملاحظه ایجاد شده است.

در رابطه با امنیت رییس جمهور غنی به گروه دولت اسلامی اشاره نموده گفت داعش نمی تواند به تنهایی این اعمال را انجام بدهد، در عقب آنها دولت ها قرار دارند و این وظیفه امریکاست که این دولت ها را شناسایی کند. اشرف غنی اظهار داشت اکثر مسلمانان در کشورهای اسلامی گروه تروریزم را محکوم می کنند، ولی اکثریت بزرگ خاموش اند و خاموشی قابل قبول نیست.

در رابطه با امنیت افغانستان رییس جمهور اشرف غنی در سخنرانی خود به کانگرس گفت عملیاتی را که اردوی پاکستان بر علیهء تروریستان مشکوک در خاک خود آغاز کرده بر امنیت افغانستان تاثیر ناگوار کرده است.

در رابطه با حقوق زنان رییس جمهور غنی اظهار داشت که 4 وزیر زن را در کابینهء تعیین کرده است . ولی افزود که مشکلات در افغانستان زیاد است و 36 فیصد مردم این کشور در سطح پایینتر از خط فقر زندگی می کنند.

اشرف غنی تاکید کرد که افغانستان باید به صلح دست یابد . او گفت برای رسیدن به صلح خودش و رییس اجراییه عبدالله عبدالله با نماینده گان پاکستان، هند، چین، عربستان سعودی ، امارات متحد عرب و ترکمنستان صحبت کرده و همهء آنها گفته اند خواهان روابط دو جانبه و ثبات در منطقه می باشند.

اشرف غنی همچنان گفت که قوای امنیتی افغانستان قدرتمند شده و با امریکا مشارکت دارند ، اما مشکلات هم زیاد است و برای از بین بردن این مشکلات تلاش دوام دارد.

اشرف غنی به مردم ایالات متحده تعهد کرد که کمک های آنها بی نتیجه نخواهد بود و افغانستان به قبرستان القاعده تبدیل خواهد شد و هیچگاه افغانستان خانهء افراطیان نخواهد شد.

او همچنان تعهدات را در رابطه با مبارزه علیه فساد اداری تکرار کرده و گفت که مبارزه علیهء فساد و از بین بردن این پدیده دروازه خوشبختی را بروی مردم افغانستان باز می کند.

در پایان سخنرانی خود در کانگرس امریکا رییس جمهور اشرف غنی گفت از خداوند می خواهد که دوستی افغانستان و امریکا پایدار باقی بماند .

سخنرانی رییس جمهور اشرف غنی به اعضای کانگرس امریکا یک ساعت دوام کرد.

XS
SM
MD
LG