لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۲

پولیس کابل، قضیهء سوختاندن یک زن را تحقیق می کند


پولیس کابل می گوید، در مورد حادثهء تحقیق می کند که شماری از مردمانی خشمگین یک زن را کشته و جسد او را به دریا انداخته اند.
حادثه روز پنجشنبه در نزدیکی مسجد شاه دو شمشیره رخ داد.
پولیس و شاهدان عینی می گویند، جمع از مردمان خشمگین، پس از اینکه یک زن نسخهء از قرآن کریم را سوختاند، او را لت و کوب کرده، کشته و جسد وی را به دریا انداختند.
یک شاهد عینی به رادیو آزادی گفت:
" من یکی از راننده های هستم. در قسمت شاه دو شمشیره بودیم. سر و صدا برخاست، دیدیم که یک خانم به سن 28 الی 30 سال قرآن پاک را آتش زده مردم بر او هجوم بردن و پولیس بسیار کوشش کرد، اما جلو آنها را گرفته نتوانست و آنها این زن را لت کوب کرده، کشته، جسد او را به دریا انداخته و آتش زدند. "
جنرال فرید افضلی آمر جنایی قوماندانی امنیه کابل به خبر گزاری فرانس پرس گفته است، زمانیکه مردمان خشمگین این خانم متهم را لت کوب کرده، کشتند، جسد او را به دریا انداختند. او گفت که پولیس تلاش کرد تا جلو این مردمان خشمگین را بگیرد، اما نتوانست.
هیترا بار یک تحقیق کنندهء سازمان دیده بان حقوق بشر که در مورد حقوق زنان در آسیا تحقیق می کند می گوید، این خانم 27 سال داشت و اسم اش فرخنده بود.
خانوادهء این زن می گوید، او از چندین سال به این سو، بیمار روانی بود.
تصاویر که به دسترس رادیو آزادی قرار گرفته نشان میدهند که مردمان خشمگین که اکثریت آنها جوانان بودند، این زن را پیهم لت کوب می کنند.
در حالیکه این زن تلاش می کرد که از زیر پا و دست مردم بلند شود، مردم با سنگ چوب بر سر وی حمله می کردند و لت کوب تازمانی دوام کرد که این زن از پا افتاد.
صدیق صدیقی سخنگوی وزارت امور داخله افغانستان گفت، آنها در مورد این حادثه تاسف انگیز، تحقیق می کنند.
سخنگوی وزارت امور داخله اضافه کرد، در ارتباط به این حادثه 4 مظنون را دستگیر کرده اند.
هیتربار تحقیق کننده سازمان دیده بان حقوق بشر به خبر گزاری رویترز گفته است که آنها در این مورد نگران اند که آیا در جلوگیری مردمان خشمگین تلاش صورت گرفته و یا نه؟
هیتربار در صحبت با خبرگزاری رویترز ابراز امیدواری کرده است که حکومت افغانستان آنانی را که در این حادثه دخیل اند، دستگیر و در این مورد نیز تحقیق کند که آیا عکس العمل پولیس در این حادثه درست بود و یا نه؟

XS
SM
MD
LG