لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۷

پولیس محلی، نیروی حافظ امنیت یا یک درد سر؟!


در گزارش ها آمده است که آن عده افرادی که توسط قوای خاص امریکا علیهء طالبان اکمال می شدند، بعد از بیرون شدن قوای امریکا از افغانستان برای مردم محل به یک درد سر تبدیل شده اند.

بر اساس بعضی گزارش ها این قوا از مردم با زور پول می گیرند، مردم را اذیت می کنند حتی دست به اختطاف می زنند.

هرچند گفته می شود که پولیس محلی که تعداد آن ها به 30 هزار نفر می رسد و از سوی قوای خاص امریکا تربیه شده اند، در حالت عادی به حکومت افغانستان جوابگو می باشند و در فعالیت علیهء طالبان در مناطق خود بسیار موثر واقع شده اند، اما به اساس خبرها در بعضی جا ها مردم از دست این قوا به ستوه امده اند.

یک باشنده بدخشان در این مورد می گوید:

"اسم من محمد است از ولایت بدخشان، فقد در این جا حکومت های محلی مثلاً ولسوال یک باند را برای خود ساخته است، مثلاً قوماندان امنیه در عین شکل څارنوالش یک تعداد قوم و قبیله خودرا جمع کردهريال اینها یک باندی را می سازند که نه به منفعت مردم محل است و به منفعت شخصی خود بازی می کنند."

وزارت داخلهء افغانستان حاضر نشد در مورد شکایات مردم از پولیس محلی تبصره کند.

قبل از این در دوره حکومت رییس جمهور کرزی یک تعداد افراد به شمول مقامات دولتی با ساختن پولیس محلی مخالفت نشان دادند. آنها به این نظر بودند که این قوا به عوض تامین ثبات شاید بی ثباتی را بیشتر بسازد.

گرچه در ولایات مانند کندز، غزنی و ارزگان شکایت از پولیس محلی زیاد می باشد ، مگر در بعضی مناطق پولیس محلی برای تامین امنیت کمک چشمگیر کرده و جاهای که پولیس محلی تشکیل نشده، خواهان تشکیل و تقویه آن می باشند.

یک باشنده غزنی می گوید:

"عبدالشکور هستم از ولایت غزنی ولسوالی گیه قریه لغ آباد ما از این پولیس محلی قریه لغ آباد بسیار خوشحال هستیم. دولت چرا پولیس محلی قریه لغ آباد را اکمال نمی کند. چرا اعاشهء آن را حواله نمی کند. چرا معاش آن بلند نمی شود. از یک عسکر تمام فامیلش بیکار است. در کل جای ها اول پولیس محلی است."

گفته می شود که طالبان نسبت با هر قوه دیگر با پولیس محلی دشمنی بیشتر دارند.

چون این قوا در محلات بلدیت دارند و دوست و دشمن را می شناسند نسبت به قوای امنیتی دیگر که عموما از مناطق دیگر می آیند بهتر می توانند از فعالیتهای طالبان جلو گیری نمایند.

XS
SM
MD
LG