لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۰۴

عبدالله: کمیته اضطرار و آماده گی برای حوادث باید بیشتر مجهز شود


پس از آنکه آمار تلفات برف کوچ های ناشی از برفباری های سنگین اخیر در 19 ولایت افغانستان با گذشت هر روز افزایش را نشان می دهد، اکنون مسوولان حکومت گفته اند که باید کمیته حالات اضطرار و اداره عالی مبارزه با حوادث طبیعی از لحاظ ساختاری و تجهیزات پیشرفته مجهزتر گردد.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان روز دوشنبه در نشست شورای وزیران گفت که حکومت مکلف است تا آماده گی های لازم را در راستای جلوگیری و کاهش تلفات و خسارات ناشی از حوادث طبیعی در کشور روی دست گیرد:

" جریانی که واقع شد ما را متوجه یک مساله ساخت که کمیته اضطرار و آماده گی برای حوادث باید به مراتب مجهزتر شود و سطح آماده گی ها بلند برود، در قسمت آماده گی ها باید اقداماتی اساسی از لحاظ ساختاری از لحاظ تجهیزات، امکانات مالی و از تمام جوانب اش آماده گی های بیشتر داشته باشیم تا ما به صورت کل منحیث دولت آماده گی های لازم را داشته باشیم. "

آقای عبدالله گفت که نجات جان گیرمانده گان برف کوچ های اخیر و رسانیدن کمک های اولیه در اولویت کار کمیته اضطرار قرار دارد.

وی می گوید که در قدم بعدی توجه حکومت به زیربنا های تخریب شده ناشی از رویداد های اخیر در ولایات آسیب دیده قرار خواهد داشت.

رئیس اجرائیه حکومت همچنان گفت که در نتیجه حوادث طبیعی مرگبار اخیر همچنان مشخص شده که در اکثر قریه های آسیب دیده مشکلات ارتباطات مخابراتی موجود بوده است.

پیش از این مسوولان اداره مبارزه با حوادث طبیعی افغانستان، از کمبود امکانات مالی، وسایل و تجهیزات برای آمادگى با حوادث طبيعی و نبود هماهنگی لازم میان ادارات مسوول ابراز نگرانی کرده گفته اند که این امر سبب شده تا توانایی پاسخگویی به تمامی حوادث در کشور را نداشته باشند.

براساس تاره ترین گزارش ها، شمار تلفات برفباری های سنگین اخیر و برف کوچ های ناشی از آن در نقاط مختلف افغانستان به بیش از 300 تن رسیده است.

گزارش ها می رسانند که بیشترین تلفات و خسارات به مردم در ولایت پنجشیر وارد شده است.

در همین حال شماری از باشنده گان مناطق آسیب دیده نیز می گویند که حکومت باید در تقویت نهادهای امداد رسان توجه جدی کند.

از این میان باشنده گان ولایت پنجشیر، مشکلات موجود در بسیاری از شبکه های مخابراتی را تائید کرده می فزایند که پروسه کمک رسانی به آسیب دیده گان آنطوری که باید انجام میشد صورت نگرفته است.

گل آغا یکتن از نماینده گان مردم دره عبدالله خیل در تماس با رادیو آزادی در حالیکه صدایش به درستی شنیده نمی شد روی مشکلات مردم در ساحات آسیب دیده این ولایت تاکید کرد:

" یک تعداد مردم بی خانمان هستند، سرک به روی ترافیک بند است، یک تعداد زخمی ها را دولت انتقال داد و یک تعداد دیگر شان همینجا هستند. کمک ها از سوی دولت آن طوری که لازم بود تا انجام شود صورت نگرفته بسیار چیزهای ناچیز بوده، همین حالا سکواتور کار می کند."

خواستیم در رابطه به همین موضوع نظر اداره ملی مبارزه با حوادث را نیز داشته باشیم، اما مسوولان این اداره به تماس های پیهم ما پاسخ ندادند.

در سیزده سال گذشته بارها انتقاد های از سوی تحلیلگران امور مطرح شده که افغانستان با ضعف مدیریت مواجه بوده از همین رو به تناسب کشورهای دیگر از ناحیه حوادث طبيعی آسیب پذیر است.

اما مسوولان اداره ملی آمادگی مبارزه با حوادث گفته اند، تا زمانیکه امکانات کافی در اختیار آنان قرار نگیرد و بر علاوه چالش های امنیتی معضل کمبود دفاتر ولایتی نیز حل نگردد، رویداد های طبیعی همه ساله از مردم افغانستان قربانی خواهد گرفت.

ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG