لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۹

نهاد افغان ملی غورځنگ: ولسوالی شیندند باید به ولایت مبدل شود


نهاد افغان ملی غورځنگ تاکید دارد که با در نظر داشت نفوس، موقعیت جغرافیایی و مساحت ولسوالی شیندند هرات، ایجاب می کند که این ولسوالی به ولایت مبدل گردد.

مسوولین این نهاد روز دوشنبه به رادیو آزادی گفتند، این ولسوالی در بخش های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی ارزیابی شده و ثابت گردیده که از چندی قبل به این ولسوالی هیچ توجهی از سوی حکومت صورت نگرفته است.

خوشحال روهی عضو هیئت رهبری نهاد افغان ملی غورځنگ می گوید، وضعیت فعلی ولسوالی شیندند بسیار وخیم است و باید به آن توجه شود:

"مشکلات ولسوالی شیندند زیاد است و دولت مرکزی به شکل اساسی به مشکلات آنها توجه نکرده است، راه حل بنیادی اینست که به این ولسوالی نظر به مساحت و نفوس اش امکانات و سهولت داده شود. راه حل عملی و اساسی ولسوالی شیندند اینست که این ولسوالی به ولایت مبدل گردد."

آقای روهی می گوید، این ولسوالی از مرکز هرات 130 کیلومتر فاصله دارد، 6762 کیلو متر مساحت و در حدود پنجصد هزار نفوس دارد که از نظر مساحت نظر به ده ولایت کشور بزرگ و نفوس آن نیز نسبت به بعضی ولایات بیشتر است.

مسوولین نهاد افغان ملی غورځنگ همچنان می گویند که این ولسوالی کمتر از صد نیروی امنیتی دارد که به گفته آنان، نظر به تقسیمات یک پولیس باید امنیت هشت تن از باشنده گان این ولسوالی را تامین کند.

آنها می گویند، مردم این ولسوالی با کمبود خدمات صحی نیز روبرو اند و مکاتب هم نسبت به نفوس آن کمتر است.

در عین حال تواب غورځنگ سخنگوی ادارهء مستقل ارگان های محلی می گوید که برای حل مشکلات باشنده گان ولسوالی شیندند برنامه های روی دست است:

"پلان ما برای شیندند این است که در شیندند باید سه ولسوالی ایجاد شود که یکی ولسوالی شیندند باشد، یکی زیرکوه و یکی هم ولسوالی عزیز آباد باشد. این کار مشکلاتی که به خاطر واحد اداری در آنجا موجود است حل می کند تعهد حکومت مبنی بر حل مشکلات شیندند موجود است و ما امیدوار هستیم که مشکل واحد اداری آنرا به این شکل حل نماییم."

بر اساس گزارش ها، شیندند یکی از نا آرام ترین مناطق در ولایت هرات است.

تقریباً دو سال قبل چند بار مخالفین مسلح دولت بر دفاتر، بازار و قریه های این ولسوالی حمله کرده و برای مردم و نیروهای امنیتی تلفات مالی و جانی وارد شده است.

بر علاوه این، گزارش های هم به نشر رسیده که حالا هم در قریه های دور این ولسوالی مخالفین مسلح حضور فعال دارند و گاه گاهی تلاش کرده اند تا بالای میدان هوایی هرات حمله کنند.

نگین جهان آرأ

XS
SM
MD
LG