لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۰

"توضیحات سفیر پاکستان در مورد توقیف دیپلوماتان افغان، پذیرفتنی نیست"


شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان
شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان

وزارت خارجه افغانستان می گوید، توضیحاتی که از سوی سفیر پاکستان در کابل در پیوند به توقیف دیپلومات های افغان در آنکشور به حکومت افغانستان داده شده برای آنان پذیرفتنی نیست.

شکیب مستغنی سخنگوی این وزارت روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، در عکس العمل به این اقدام سفیر پاکستان را احضار کردند:

" توضیحاتی که تا اکنون از سوی سفیر پاکستان بر حکومت افغانستان ارائه شده است برای مان پذیرفتنی نبوده و دیداری که معین سیاسی وزارت امور خارجه افغانستان با سفیر این کشور در کابل داشت از وی خواست نه تنها نگرانی و اعتراض حکومت افغانستان با پاکستان در جریان بگذارد، بلکه از مقام های عالی رتبه کشورش خواهان بررسی های همه جانبه در این باره شود. "

بر اساس معلومات وزارت خارجه افغانستان، چهار تن از دیپلومات های افغان روز پنجشنبه در خیبر پشتونخوا پاکستان از سوی پولیس این کشور بازداشت شده و برای چندین ساعت در توقیف نگهداشته شدند.

در این حال نصرالله استانکزی یکی از کارشناسان حقوقی افغان این کار پاکستان را خلاف اصول و حقوق بین المللی می داند:

" حرف اساسی این است که از دیدگاه حقوق و کنوانسیون بین المللی یک دیپلومات در کشور دیگر حتا که مرتکب جرم شود مصونیت جنایی دارد و نه مورد تقعیب قرار می گیرد سلب آزادی نمی شود و حتا اموال دارایی هایش مسدود نمی شود و این کار مقام های پاکستان خلاف اصول و حقوق بین المللی و روابط همسایه گی است. "

دیپلومات های افغانی از سوی پولیس پاکستان در ایالت خیبر پشتونخوا در حالی بازداشت شده اند که اخیراً گرفتاری و آزار و اذیت مهاجرین افغان در این کشور افزایش یافته است.

کارشناسان افغان و مردم عام می گویند که ادامه این گونه اقدامات از سوی پولیس پاکستان، می تواند روابط دو کشور را خدشه دار سازد.

آنان تاکید دارند که نیاز است تا حکومت در برابر همچون اقدامات پاکستان از خود عکس العمل تند نشان دهد.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG