لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۱

مککینلی: امریکا از مذاکرات بخاطر پایان جنگ در افغانستان حمایت میکند


پی مایکل مککینلی سفیر امریکا در کابل در جریان ملاقات با شماری از ژورنالیستان افغان.
پی مایکل مککینلی سفیر امریکا در کابل در جریان ملاقات با شماری از ژورنالیستان افغان.

مقامات امریکایی بر انجام گفتگو های صلح میان حکومت افغانستان و طالبان مسلح ابراز خوشبینی می کنند و بر حمایت قوی ایالات متحده از این روند تاکید می ورزند.

"پی مایکل مککینلی" سفیر این کشور در افغانستان با اشاره به نگرانی های که در پیوند به قربانی شدن دستآورد های چند سال اخیر حکومت افغانستان بخصوص حقوق زنان وجود دارد می گوید، نباید در این زمینه نگرانی وجود داشته باشد.

آقای مککینلی تاکید می کند که کشورش با مردم افغانستان و حکومت این کشور در حفظ دستاورد های چند سال گذشته متعهد است و به آیندهء افغانستان نگاه خوشبینانه دارد:

"اجازه بدهید واضح سازم که پروسه مصالحه یک پروسه به رهبری افغان ها و به خود افغانهاست

ما منحیث ایالات متحده امریکا اینرا واضح ساخته ایم که ما از مذاکرات و پایان جنگ توسط مذاکرات در افغانستان حمایت می کنیم.

حکومت افغانستان در اهداف و دیدگاهش در گفتگوهای صلح با مخالفین این را واضح ساخته است کهقانون اساسی، دستاورد های چند سال در بخش حقوق زنان و حصول تعهدات از مخالفان که روابط شان را با سازمان های تروریستی قطع می کنند را در نظر گرفته است و در مذاکرات صلح از آن دفاع خواهد شد."

سفیر ایالات متحده امریکا پس از آن به حمایت واشنگتن در روند گفتگو های صلح و تلاش ها برای حفظ دستاورد های چند سال اخیر افغانستان تاکید می ورزد که گزارش ها از آغاز گفتگو های صلح با طالبان و برخی شرایط آنان مطرح شده است.

اما آقای مککینلی سفیر امریکا در کابل تاکید می کند که امریکا به هیچ صورت افغانستان را ترک نمی کند و این کشور با کمک ملیارد ها دالر در بخش های امنیتی و بازسازی در کنار افغانستان خواهد ایستاد:

"من این را می خواهم بگویم که در تعهدات درازمدت امریکا همکاری های نزدیک تر در بخش امنیت و انکشاف برای سال های دراز خواهد داشت و ما تعهدات کمک چندین ملیارد دالری را داریم و امیدوار هستیم که در سال های آینده این تعهدات عملی می شود. و ما افغانستان را ترک نخواهیم کرد."

این نگرانی ها به روز اول مارچ به مناسبت اعلام دوباره حمایت امریکا از زنان افغان در سفارت امریکا در کابل مطرح شد.

سفیر ایالات متحده امریکا در کابل یکبار دیگر بر حمایت امریکا از زنان افغان تاکید کرد و گفت که آنان کمپاینی را به منظور محو خشونت در برابر زنان در سراسر افغانستان راه اندازی کرده اند.

با اینحال سفیر امریکا در کابل می گوید، برای عملی شدن قانون محو خشونت در برابر زنان با حکومت این کشور کار می کند، اما از حکومت افغانستان می خواهد تا برای تامین عدالت در برابر زنان در نهاد های عدلی و قضایی افغانستان اصلاحات لازم بیاورد.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG