لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۸

هند و پاکستان برای مصیبت زده های حوادث طبیعی در افغانستان، آماده کمک اند


حکومت افغانستان بدون همکاری منسجم بین المللی برای جبران خسارات ناشی از حوادث طبیعی گام های اساسی و درازمدت را برداشته نمی تواند.

پس از گذشت چندین ساعت از این سخنان اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، رهبران هند و پاکستان به آقای غنی اطمینان دادند که در کنارش می ایستند.

نریندرا مودی، صدراعظم هند دیروز در پیامی به رئیس جمهور غنی گفت: آماده هستند تا مطابق خواست افغانستان در عملیات نجات و کمک رسانی سهم بگیرند و مردم را در جهت احیای زنده گی شان یاری برسانند.

به گزارش روزنامهء Economic Times آقای مودی گفته که به سفیر کشورش در افغانستان دستور داده تا مطابق هدایت رئیس جمهور غنی در بخش کمک رسانی اقدام کند.

صدراعظم هند گفته که بخاطر جان افغانها عمیقاً غمگین شده است.

نواز شریف، صدراعظم پاکستان نیز دیروز در پیامی به رئیس جمهور غنی گفته است: به ادارهء ملی مبارزه با حوادث طبیعی پاکستان دستور داده تا هر کمکی را که از توانش است در اختیار افغانهای متاثر شده از حوادث طبیعی در افغانستان قرار بدهد.

به گزارش روزنامهء Daily Times آقای شریف افزوده که از پیش نیز چندین محمولهء کمک ها را از طریق هوا به افغانستان فرستاده اند.

او در ادامه گفته که برای قربانیان این حوادث دعا می کند.

یکروز پیش از این وعده های هند و پاکستان، رئیس جمهور غنی از احتمال وقوع حوادث مشابه خبر داد:

" خسارات وارده از این حوادث، ما را در وسط مدت با مشکلات جدی رو به رو خواهد ساخت. در بسیاری از ساحات، باغ ها و کشت های هموطنان ما تخریب شده است. مواشی از بین رفته و خانه های مردم تخریب شده است. خطر حوادث طبیعی از بین نرفته و وقوع حوادث مشابه هنوز هم بدبختانه قابل پیش بینی است. "

آقای غنی شام روز شنبه هم چنان گفت، که در نتیجهء سرازیر شدن برف کوچ و سیلاب نوزده ولایت افغانستان زیانمند شده اند.

او افزود که 286 تن جان داده و 143 نفر دیگر زخمی شده اند.

گزارش شده که بیشترین تلفات و خسارات به مردم در ولایت پنجشیر وارد شده است.

عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیهء حکومت افغانستان در نشست دیروز کمیسیون عالی دولتی مبارزه علیه حوادث طبیعی گفت، که در پنجشیر 196 تن جان داده اند.

در پی این حوادث، حکومت افغانستان ناوقت روز جمعه سه روز ماتم ملی اعلام کرد.

XS
SM
MD
LG