لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۷

لباس آهنین کبرا خادمی عکس العمل های تند را در پی داشته است


از ظاهر شدن خانمی با لباس آهنین در جاده های کابل بخاطر مبارزه با آزار و اذیت خیابانی کسی با گرمی ستایش کرد و کسی هم آنرا با تند ترین الفاظ محکوم کرد.

اما این خانم که کبرا خادمی نام دارد در صحبت با رادیو آزادی می گوید که وی هنر خود را به نمایش گذاشته است و به درک مردم کاری ندارد:

" در اصل این ابتکار خود ام است و یک حرکت هنری است اما من خود می خواهم از هنر ام حرف بزنم تا اینکه بگویم این هدف را داشتم و یا چنین شعار می دادم. پس من به درک مردم کاری ندارم."

کبرا خادمی روز پنجشنبه هفته گذشته در حالی در شهر کابل ظاهر شد که لباس آهنین بر تن داشت و گفت که می خواهد با پدیده آزار و اذیت خیابانی زنان مبارزه کند.

در این حال فتانه گیلانی فعال حقوق زن می گوید که چنین حرکت نمادین شایسته یک دختر مسلمان نبوده بلکه بیشتر توجه برخی افراد بیکار و ولگرد را جلب می کند:

"واقعاً خفه شدم وقتی خبر شدم که چطور یک دختر افغان و مسلمان کاری را انجام دهد که اصلاً چیزی را تغییر داده نمی تواند بلکه با چنین حرکت جز اینکه یک چند فرد بیکار را متوجه خود بسازد دیگر سودی ندارد."

کبرا خادمی با این حرکت اش در سایت های اجتماعی مثل فیس بوک نیز از شهرت خاص برخوردار شد و بیشتر استفاده کننده گان این سایت ها از وی با سخنان تند و رکیک یاد کرده اند.

حمیده وردک فعال حقوق زن در صفحه فیس بوک خود نوشته است که او مخالف این حرکت می باشد.

او می نوسید، خواهرم هنوز غرور مرد افغان را درهیچ مرد دنیا پیدا کرده نمی توانیم بر یک مرد انگلیس زن اش وسیله است اما بر یک مرد افغان زن اش نیم ایمان اش ملکه خانواده اش، عزت قوم و قبیله اش می باشد.

فردی دیگری بنام الهام گفته است کبرا خادمی بخاطر ویزه امریکا و اروپا این عمل را انجام داده است.

نجیب صافی استفاده کننده دیگر فیس بوک گفته است،ایندختر مامور کدام سفارت و یا موسسه خارجی است که به منظور انجام امورات خاص تعیین شده است.

چندی پیش یک خانم دیگر نیز با تن نیمه برهنه در جاده های کابل ظاهر شد اما دلیل این حرکت وی معلوم نبود.

از سوی هم محبوبه سراج فعال حقوق زن این حرکت را نه درست و نه هم نادرست می خواند اما می گوید این حرکت نشان دهنده اینست که زنان و دختران افغان تا چه اندازه از آزار و اذیت خیابانی خسته شده اند:

"من فکر می کنم این حرکت در ذات خود نشان دهنده اینست که ما زنان چقدر مانده شدیم تا چی اندازه زنان و دختران این کشور از آزار و اذیت در روی سرک ها خسته شده اند. این حرکت فقط توجه مردم به سر مساله ازار و اذیت است پس نمی تواند قضاوت کرد که حرکت درست و یا غلط است."

خانم سراج پیشنهاد می کند که رسانه ها، خانواده ها و ارگان های تعلیمی و تحصیلی باید توجه لازم به کاهش آزار و اذیت خیابانی زنان داشته باشند.

در عین حال عده دیگر از استفاده کننده گان فیس بوک از حرکت کبرا خادمی با گرمی استقبال کرده اند.

فرحناز فروتن خبرنگار افغان در صفحه فیس بوک اش گفته است خيلی از اين لباس بد تان آمد، حالا شما كه تنها با ديدن اين لباس حس بد كرديد،چطور می توانيد به جای آن خانمی باشيد كه مورد آزار قرار گرفته است.

مس کاون یک استفاده کننده دیگر فیس بوک نوشته است که درود بر تو ای خانم عزیز که به خاطر راحت بودن من این همه اذیت ها را متحمل شدی تا باشد فردا من راحت تر در کوچه و بازار بروم.

الینا آزادمنش گفته آفرين بر تو كه خوب توانستی در دهن برخی از مرد های گرگ مانند بزنی.

کبرا خادمی در حالی دست به این اقدام بی سابقه می زند که آزار و اذیت خیابانی در کشوری مثل افغانستان به یک فرهنگ مبدل شده و قبل از این برخی از مدافعان حقوق زن این مساله ابراز نگرانی کرده اند.

فعالان حقوق زن از حکومت می خواهند که اقداماتی را در زمینهء جلوگیری از آزار و اذیت دختران و زنان در این کشور روی دست بگیرد.

XS
SM
MD
LG