لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۵

اشرف غنی به دلیل حوادث طبیعی اخیر سفرش را به ایران به تعویق انداخت


برفباری های سنگین و برفکوچ های ناشی از آن مشکل خیلی بزرگِ را به میان آورده که جبران خسارات آن بدون همکاری منجسم بین المللی دشوار است.

در پهلوی این سخن، اشرف غنی رییس جمهور افغانستان دیروز در سخنرانی خود در مورد حوادث طبیعی اخیر در افغانستان گفت که نوزده ولایت زیانمند شده و هنوز هم خطر موجود است:

"خسارات وارده ازین حوادث، ما را در وسط مدت با مشکلات جدی رو به رو خواهد ساخت. در بسیاری از ساحات، باغ ها و کشت های هموطنان ما تخریب شده است. مواشی از بین رفته و خانه های مردم تخریب شده است. خطر حوادث طبیعی از بین نرفته و وقوع حوادث مشابه هنوز هم بدبختانه قابل پیش بینی است."

رییس جمهور حوادث اخیر را یک فاجعه خواند و افزود که تقریباً 286 تن جان باخته و 143 تن دیگر زخمی شده اند و نزدیک به دوازده و نیم صد خانه ویران شده است.

به گفته مسوولان، بیشترین خساره به ولایت پنجشیر رسیده است.

آقای غنی در خطابهء خود در مورد دیدارش از آسیب رسیده گان پنجشیر سخن گفت و افزود:

"روز جمعه بعد از جلسهء مشترک امنیتی و اضطراری به پنجشیر رفتم و با خانواده های قربانیان از نزدیک دیدم. چشم ها نمناک بود و چهره ها غمگین. اما در همان حال از آمدن من و ازین که خودم شخصاً وضعیت را مدیریت می کردم، تشکر می کردند. ما واقعاً یک ملت بزرگ هستیم. من برای شان گفتم من از شما تشکر می کنم، ضرورت نیست شما از من تشکر کنید. من خادم شما هستم و کسی از خادمش تشکر نمی کند."

آقای غنی گفت که به دلیل حوادث اخیر سفرش را به ایران به تعویق انداخته است.

رییس جمهور غنی گفت که برای رسیده گی به حوادث طبیعی اخیر اقدات در چند مرحله روی دست گرفته شده است.

آقای غنی این مراحل را به تفصیل توضیح داد:

"مرحلهء اول اقدامات عاجل: تمام تلاش ها برای رسانیدن کمک های اولیه مانند غذا، البسه، ادویه و سایر مواد ضروری صورت گرفت و در عین حال برای نجات مردم اقدامات عاجل شد و انجام می شود. مرحلهء دوم ثبات سیاسی: بعد از اقدامات عاجل تلاش ما بر این است که وضعیت تا حدی زیر کنترول باشد و ما بتوانیم به خاطر جبران خسارات مردم کار های همه جانبه را انجام دهیم. مرحلهء سوم بهبود بخشیدن: این مرحله وقت گیر است اما تمام تلاش ها را به خرچ خواهیم داد تا در زمینه بهبود روحی و صحی مردم و وضعیت اجتماعی و اقتصادی شان اقدامات لازم را انجام دهیم."

رییس جمهور گفت، انکشاف مرحلهء چهارم است که با توجه به گستردگی این حوادث هدایت داده تا یک صندوق امداد ایجاد شود تا مردم و تاجران ملی بتوانند کمک های شان را به مردم برسانند.

آقای غنی همچنین از ایجاد یک صندوق کمک های بین المللی نیز سخن گفت.

رییس جمهور افزود که 36 درصد مردم افغانستان زیر خط فقر زنده گی می کنند و چنین حوادث طبیعی بد بختی بیشتری را بار می آورد.

آقای غنی گفت که حکومت بدون همکاری های منسجم بین المللی برای جبران خسارات ناشی ازین حوادث گام های اساسی و درازمدت را برداشته نمی تواند.

XS
SM
MD
LG