لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۲

رقم تلفات برفباری و برفکوچ ها در افغانستان به 233 تن رسید


تعداد تلفات برفباری و برفکوچ ها در ولایت های مختلف افغانستان به بیش از 230 تن رسیده است.

محمد اسلم سیاس معاون اداره مبارزه با حوادث طبیعی افغانستان به رادیو آزادی گفت: بیشترین تلفات به ولایت پنجشیر وارد شده و بیش از 160 تن در این ولایت جان داده اند.

پیش از این معاون ولایت پنجشیر گفته بود که 187 در نتیجه برفباری و برفکوچ ها در این ولایت قربانی شده اند.

برف همه جا را در پنجشیر پوشانده و فاجعه آفریده است. در چند دهه گذشته چنین برفباری در این ولایت سابقه نداشته و این گونه تلفات را هم شاهد نبوده است.

قریه های مختلف در پنج ولسوالی زیر برف شدند و برفکوچ ها صد ها قربانی و بی خانه برجا گذاشت.

ارقام رسمی تلفات در مناطق مختلف کشور، از سوی اداره مبارزه با حوادث طبیعی افغانستان تا حالا 233 تن اعلان شده است.

محمد اسلم سیاس معاون این اداره به رادیو آزادی گفت: تلفات در جریان چندین هفته، در نتیجه برفباری و برفکوچ به مردم وارد شده است:

" در اثر ریزش برف سنگین و بارنده گی های زیاد، در اکثر ولایت های افغانستان، تلفات و خساراتی وارد شده، به خصوص در ولایت پنجشیر که با تاسف 165 نفر جان های شان را از دست دادند و تعدادی خانه ها هم تخریب شده است."

آقای سیاس همچنان می گوید که کمک رسانی برای آسیب دیده های برفکوچ های اخیر در ولایت پنجشیر و سایر مناطق ادامه دارد.

به گفته او، صد میلیون افغانی پس از برفکوچ های اخیر، از سوی اداره مبارزه با حوادث طبیعی به ولایت های مختلف فرستاده شده تا با آسیب دیده ها کمک شود.

خداداد باشنده ولسوالی عبدالله خیل ولایت پنجشیر است. او می گوید، در تمام عمرش چنین برفباری شدید را ندیده بود:

" به حدی سنگین بود که من شصت، شصت و یک ساله شده ام تا حالا اینطور برف را ندیده ام. هر کدام ما پنج شش بار بام ها را پاک کردیم."

محمد علم و عبدالهادی دو باشنده ولسوالی خنج پنجشیر استند. آنها هم میگویند: ده ها خانه در زیر برف مانده اند. به گفته این دو تن تلفات شاید بیشتر از چیزی باشد که گفته میشود:

" پانزده شهید داریم، دو تن نجات یافته اند. وطنداران ما که در محل بودند، رفتند آنها را بیرون کردند."

" پسر خاله من هم بود در اینجا. در همین کوه بودند، برفکوچ آمده و اینها را زیر برف کرده است."

در پنجشیر مراسم به خاک سپاری دسته جمعی شماری از قربانیان برفکوچ ها روز پنجشنبه صورت گرفت.

در این میان عبدالخبیر بخشی معاون ولایت پنجشیر می گوید: تلفات در پنج ولسوالی به مردم وارد شده است. آقای بخشی به رادیو آزادی گفت: ده ها تن تا هنوز در زیر برف مانده اند:

" پنج ولسوالی ما به شمول مرکز، بیشتر تلفات داشتیم که ولسوالی پریان در حدود هشتاد تا نود نفر تلفات داریم. ولسوالی حصه اول هم به همین ترتیب و ولسوالی دره هم."

سالنگ، بغلان، بدخشان، پروان و بامیان هم در نتیجه این برفباری ها آسیب دیده و ده ها تن در برفکوچ ها جان داده اند. یکی از آن موارد قربانی شدن 24 تن در ولایت بدخشان است.

از جانب دیگر شاهراه سالنگ در حال حاضر به روی ترافیک بسته است و مقامات می گویند: برف به حدی در شاهراه وجود دارد که یک هفته وقت می گیرد تا پاک کاری شود.

در این فصل سال اکثراً از شدت برفباری ها در افغانستان کاسته می شود اما این بار ولایت های شمالی و شمالشرقی در آخرین روز های زمستان تلفات سنگین را شاهد بوده اند.

جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG