لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۵

یک امریکایی افغان الاصل به 25 سال حبس در امریکا محکوم شد


وزارت عدلیهء امریکا می گوید، دو مرد که به اتهام تلاش پیوستن با شبکهء القاعده و آموزش برای انجام حملات بر امریکایی های مستقر در افغانستان، محاکمه می شدند، دیروز به 25 سال حبس در زندان فدرال امریکا محکوم شدند.

ویرجینیا فیلیپس یک قاضی امریکایی، سهیل عمر کبیر 37 ساله را که متولد افغانستان است و تابعیت امریکا را دارد و رلف دیلون 26 ساله را به زندان محکوم کرد.

سارنوالان گفته اند این دو نفر برای ماموریت در محلاتی نشان زنی را تمرین کرده بودند.

این دونفر در ماه سپتمبر سال گذشته از سوی محکمه فدرال امریکا به جرم تهیه وسایل برای حمایت از تروریستان و دسیسهء کشتن نظامیان و پرسونل حکومتی امریکا مجرم شناخته شده بودند.

رلف دیلون که متولد فیلیپین است و تابعیت امریکا را دارد، همچنان به دسیهء کشتار، اختطاف ها و اعمال تخریبی در خارج مجرم شناخته شده بود.

سارنوالان می گویند، شواهد نشان می دهد که سهیل عمر کبیر افغانی الاصل، در سال 2010 رلف دیلون و یک شخص دیگر به نام میگویل الخاندرو سانتانا را با نظریات تندروانهء اسلامی آشنا ساخته بود و بعد از سفر به افغانستان در سال 2012 آن ها را ترغیب کرد تا برای پیوستن با القاعده با وی به افغانستان بروند.

دیلون و سانتانا در همانسال یک فرد چهارم به نام عارفین داوید گوجالی را نیز برای انجام جهاد در خارج جلب و جذب کردند.

دیلون، سانتانا و گوجالی در نوامبر سال 2012 از سوی اف. بی. آی یا پولیس فدرال امریکا هنگامی دستگیر شدند که می خواستند به مکسیکو رفته و از آنجا راهی افغانستان شوند.

کبیر از سوی پرسونل اردوی امریکا در افغانستان دستگیر شد. سانتانا و گوجالی به جرم شان اعتراف کرده و منتظر مجازات شان اند.

ستیفنی یونیکورا یک سارنوال امریکایی می گوید:

"این قضیه نمایانگر نیاز هوشیاری و اقدام فوری علیهء جذابیت کاذب خشونت های تندروانه است."

وزارت عدلیه امریکا می گوید، این افراد تحت نفوذ زیادانور ال اولاکی قرار گرفته بودند. انور ال اولاکی سخنگوی امریکایی الاصل شبکهء القاعده در شبه جزیرهء عرب بود که در سال 2011در اثر یک حمله طیارهء بی پیلوت امریکایی کشته شد.

XS
SM
MD
LG