لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۲

دزدان 76 ملیون افغانی نماینده گی سپین بولدک دافغانستان بانک شناسایی شدند


مسوول نماینده گی دافغانستان بانک در ولسوالی سپین بولدک ولایت قندهار موفق به سرقت 76 ملیون افغانی از خزانه نماینده گی این بانک شده است.

تحقیقات ابتدایی هیئت اعزامی د افغانستان بانک به قندهار نشان می دهد که سید احمد آغا با دو همکارش کلید خزانه را بدست آورده و این مقدار پول را دزدیده است.

عیسی تراب معاون دوم دافغانستان بانک روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت تحقیقات در زمینه جریان دارد که چگونه این افراد موفق به سرقت این مقدار پول از این بانک شده اند:

" کمره های امنیتی که تصویر برداشته بودند در آن معلوم می شود که سه نفر که در راس آن سید احمد آغا مدیر نماینده گی و دو همکارش خزانه را باز کرده بودند. ابتدا احتمال می رفت که تمام پول را ربوده باشند اما زمانیکه هیئت دیروز توانست هر سه دروازه را باز کند تمام خزانه نه، بلکه 76 ملیون را ربوده بودند."

آقای تراب گفت که سید احمد آغا مدیر نماینده گی دافغانستان بانک در ولسوالی سپین بولدک به پاکستان فرار کرده و ارگان های امنیتی کشور تلاش دارند تا وی را دوباره به کشور بازگردانند.

به اساس معلومات دافغانستان بانک، هشتاد و یک ملیون و 498 هزار افغانی در خزانه نماینده گی دافغانستان بانک در سپین بولدک قندهار موجود بوده است.

پس از نشر خبر سرقت پول از نمایندگی د افغانستان بانک در سپین بولدک، د افغانستان بانک هفته گذشته جهت بررسی این قضیه هیئتی را به این ولسوالی فرستاد تا چگونگی دزدیدن پول از این نمایندگی را تحقیق کند.

سرقت از بانک ها در افغانستان به وسیله کارمندان این بانک ها سخن نو نیست پیش از این نیز ملیون ها افغانی از چند بانک خصوصی در کشور ربوده شده است.

در این میان آگاهان امور اقتصادی پیشنهاد می کنند که بخاطر مصئونیت پول در بانک های کشور باید معاملات پولی به شکل فزیکی نه بلکه به گونه اعتباری صورت گیرید.

سیف الدین سیحون یکی از این آگاهان در مورد گفت:

" البته نه تنها بانک های افغانستان حتی بزرگ ترین بانک های جهان هم از این مشکل مصون نیستند اما به باور من یگانه راه حل اینست که بیشتر حساب ها غیر پولی شوند و حساب کردیتی و اعتباری شود و اینکار می تواند فساد در بانک ها را محدود سازد."

با توجه به فساد گسترده در سیستم بانکی افغانستان، آگاهان امور بانکی بدین باور اند که این ناهنجاری ها می تواند عواقب ناگوار به نظام مالی کشور داشته باشد.

به گفته آنان این مساله سبب خواهد شد که از یک طرف به بودجه مالی حکومت صدمه وارد گردد و از سوی دیگر مردم نسبت به نظام بانکداری در کشور بی باور شوند.

فریبا واحدی

XS
SM
MD
LG