لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۱

فراهی: تحقیقات در مورد کانتینر مملو از تجهیزات نظامی آغاز شده است


آرشیف
آرشیف

پس از نشرگزارش ها در خصوص انتقال تجهیزات نظامی ضبط شده در ولایت زابل به گروه دولت اسلامی، مسوولان امنیتی این ولایت از آغاز تحقیقات در خصوص انتقال این تجهیزات خبر می دهند.

غلام جیلانی فراهی آمر امنیت ولایت زابل به روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، این کانتینر که در مربوطات ولسوالی شاه جوی این ولایت کشف و ضبط گردید اکنون به مرکز ولایت زابل انتقال شده است.

آقای فراهی می گوید، این تجهیزات توسط یک عراده موتر مازدا انتقال می گردید و در پیوند به این قضیه سه تن بازداشت شده و تحقیقات از آنان جریان دارد:

"فعلاً تحقیقات ما جریان دارد و پیش بینی کرده نمی توانم که این قدر سلاح و مهمات به کجا انتقال می گردید و بعد از ختم تحقیقات به شما می گویم که این سلاح و مهمات از کی ها بوده و به کجا و به کی انتقال می گردید."

به گفته آقای فراهی، در این کانتینر 108 میل کلاشینکوف مختلف النوع، بیست و پنج میل تفنگچه دستی، پنج میل پیکای روسی، دومیل گرینوف، بیست و پنج صندوق مرمی کلاشنیکوف، هفت صد فیر مرمی تفنگچه و بیست و یک عدد بمب دستی موجود بود.

وی همچنان اضافه کرد که شانزده عدد ریموت کنترول ، دو باب خیمه، 65 پایه مخابره ماترولا دستی، شصت وهشت عدد فشنگ، 31 بوتل گاز اشکاور، پنج پایه دور بین و دو پایه تلیفون ستلایت نیز مشمول این مهمات می باشد.

در جریان هفته گذشته گزارش های به نشر رسید که این اسلحه و مهمات برای تجهیز افراد که در ولایت غزنی از گروه دولت اسلامی بیعت کرده اند انتقال داده شده و در میان این تجهیزات اسلحه امریکایی نیز وجود داشته است.

اما آمر امنیت ولایت زابل در مورد موجودیت اسلحه و تجهیزات امریکایی چیزی نگفت.

در این حال عطا جان حق بیان رییس شورای ولایتی زابل نیز ادعا دارد که این تجهیزات نظامی برای افراد مربوط به گروه دولت اسلامی انتقال می گردید:

"قوماندان ما در قلات مرکز ولایت یک کانتینر تجهیزات و مهمات را که برای گروه دولت اسلامی انتقال می گردید در منطقه شاه جوی کشف و ضبط کرد و آنرا به مرکز انتقال کرد.

در داخل شهر قلات بالای خانه اش حمله شد و خودش همراه با هفت تن دیگر زخمی است و یک نفر کشته شده است."

وزارت امور داخله و دفاع افغانستان تا حالا در این مورد تبصره نکرده است.

این در حالیست که پیش از این نیز نگرانی های از حضور افراد مربوط به گروه دولت اسلامی در برخی ولایات افغانستان به شمول غزنی از سوی نهاد های جامعه مدنی و برخی افراد مطرح شده است.

اکنون کارشناسان به این باور اند که حکومت باید در خصوص مبارزه با افرادیکه با این گروه بیعت می کنند با دقت عمل کرده و جلو هر گونه تجهیز و تمویل شان را در مناطق مختلف افغانستان بگیرند.

آنان به این باور اند هرگاه در حال حاضر با گروه دولت اسلامی به گونه جدی مبارزه نشود ممکن به تعداد اعضای این گروه در افغانستان افزوده شده و مبارزه با آنان دشوار گردد.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG