لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۸

کندز: بیش از 2000 خانواده در اثر جنگ ها بیجا شده اند


از ولسوالی امام صاحب ولایت کندز، در اثر جنگ ها بیش از دوهزار فامیل از مناطق شان بی‌جا شده اند که فعلاً با مشکلات زیاد دست و پنجه نرم می‌کنند.

باشندگان ولسوالی امام صاحب در صحبت با رادیو آزادی گفتند که نزدیک به یک ‌ماه می‌شود در مناطق تاشگذر، تازلقی، کلبات، غرو، کیلچی و در برخی ساحات دیگر، میان مخالفان مسلح دولت و نیروهای امنیتی افغان درگیری‌ها جریان دارد و آنان مجبور به ترک دهات شان شده اند، که هم اکنون در شهر کندز، مرکز ولسوالی امام صاحب، ولسوالی دشت ارچی کندز ، ولسوالی خواجه غار ولایت تخار و در دیگر مناطق به سر می‌برند.

براساس معلومات مسوولان محلی که این درگیری پس از آن آغاز گردید که مخالفان مسلح دولت بالای یک مرکز نظامی نیروهای امنیتی در منطقه تاشگذر ولسوالی امام صاحب حمله کردند.

این بی‌جا شدگان می‌گویند که تاکنون برای آنان نه از سوی موسسات خیره و نه هم از سوی دولت کدام کمک شده است و فعلاً در این سردی زمستان با مشکلات فراوان روبرو هستند.

دوتن این بی‌جا شدگان مشکلات شان را به رادیو آزادی چنین بیان نمودند:

" ما از خانواده‌های خود بیرون شدیم و تن‌ها همین قدر توانستیم که اولادهای خود را به یک ساحه امن انتقال بدهیم و دیگر تمامی خانه ام با همه لوازم در منطقه باقی‌مانده است،دولت باید همرای ما مردم بی‌جاه شده کمک کند ومشکل عمدۀ این است اگر جنگ به همین شکل دوام پیدا کند اطفال ما از تعلیم محروم می‌مانند که این مساله برای ما بسیار نگران کننده است. "

" شب گذشته چند بار فیرهای سلاح ثقیله بالای منازل مسکونی ما اصابت کرد، به ما مردم دیگر هیچ زندگی نه مانده است تمامی مواشی ما کشته شدند، همه مردم به ولسوالی دشت ارچی و دیگر مناطق آواره شده اند و حالا حیران مانده ایم که ما چی کنیم و داد و فریاد خود را برای کی برسانیم، هیچ‌کس در فکراین مردم مظلوم نیست، این جنگ‌ها مردم را بیداد کرده است. "

در عین زمان امان الدین قُریشی ولسوال امام صاحب به رادیو آزادی گفت که اثر جنگ بیش از دوهزار خانواده از مناطق تازلقی، غرو، بایکه، تاشگذر، کلبات و قریه‌جات دیگر بی‌جا شده اند:

" بیش از دوهزار خانواده از اثر درگیرها بی‌جا شده اند و حالا در منازل خویشاوندان شان و درخانه‎های کرایی زندگی می‌کنند در این سردی زمستان هم مردم بی‌جاشده و هم خانواده‌های که میزبان این بی‌جاشدگان هستند بسیار به تکلیف می‌باشند،تابه حال یک چند قریه تصفیه شده است ولی درگیری هنوز هم ادامه دارد. "

ولسوالی می‌گوید که در حال حاضر از سوی کمیته حلال احمر افغانی و ریاست مهاجرین ولایت کندز،سروی آغاز شده و عنقریب به خانواده‌ های که بی‌جا شده اند کمک‌های غذایی و غیره غذایی توزیع خواهد شد.

قُریشی بیان داشت،که هم اکنون در منطقه عملیات متوقف شده،مخالفان مسلح دولت و نیروهای امنیتی افغان از سنگرهای شان بیرون نشده اند ولی درگیری ها به شکل پراگنده جریان دارد.

این مسوول محلی گفت که باید در منطقه به هدف سرکوبی مخالفان مسلح دولت عملیات وسیع هوای و زمینی راه اندازی گردد،وی علاه کرده اگر وضعیت به همین گونه ادامه پیدا کند با گرم شدن هوا مشکلات بیش‌تر خواهد شد.

از سوی دیگر سید سرور حسینی سخنگوی قوماندانی امنیه کندز می‌گوید که نزدیک به یک ‌ماه پیش در ولسوالی امام صاحب به هدف پاکسازی منطقه از وجود مخالفان مسلح دولت عملیات نیروهای مشترک افغان راه اندازی گردیده بود، که در جریان آن برخی از مناطق از وجود مخالفان مسلح دولت تصفیه شده و نیروهای امنیتی تلاش دارند تا ساحات بقیۀ را نیز از وجود مخالفان مسلح دولت تصفیه نمایند.

بر بیناد گفتۀ‌های مسوولان محلی کندز که از آغاز عملیات در ولسوالی امام صاحب تا اکنون ده‌ها تن از مخالفان مسلح دولت و شماری از نیروهای امنیتی کشته شده، ولی دراین عملیات به افراد مُلکی کدام آسیبی نرسیده است.

اجمل آرین، کندز

XS
SM
MD
LG