لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۰

نامزد وزرای که رای اعتماد نگرفته اند میگویند، قربانی فساد در ولسی جرگه شدند


برخی نامزد وزرای که از سوی ولسی جرگه رد شدند تاکید دارند که موجودیت فساد و دسیسه های سازمان یافته مانع کامیابی شان، شده است.

دو تن از این نامزد وزیران که نخواستند ازآنان نامی گرفته شود، روزپنجشنبه درصحبت با رادیوآزادی گفتند، شماری از اعضای ولسی جرگه رای شان را بر اساس داشتن برنامه های کاری خوب نه بلکه بر اساس تعصب و یک سلسله مسایل دیگر استفاده کرده اند.

اما این نامزد وزیران مشخصاً از فرد و یا گروهی که در ولسی جرگه بر علیه شان حرکت های سازمان یافته را براه انداخته باشند، نام نبردند.

از سوی دیگر سردار محمد رحیمی نامزد وزیر تجارت وصنایع که رای تائید ولسی جرگه را بدست نیآورد، همچون اظهار نظرها را قابل قبول نمی داند.

آقای رحیمی، روحیه رای دهی اعضای ولسی جرگه را مثبت ارزیابی کرده گفت که رد یا تائید کاندید وزیران یکی از اصول دیموکراسی است:

" طبیعتاً خوب دیموکراسی این مشکلات را دارد، ولی ما نمیتوانیم اینرا به عنوان یک دشمنی یا تعصب حساب کنیم ما باید تلاش خود را بیشتر کنیم اگررهبران حکومت وحدت ملی این اراده را کردند که ما را در یک پست دیگر معرفی بکنند این اعتماد را بالای ما بکنند، ما باید تلاش خود را بیشتر بکنیم. کسانی که رای گرفتند آدم های شایسته و توانایی هستند ولی باید بگویم که در مجموع من روحیه پارلمان را مثبت دیدم. "

ولسی جرگه افغانستان روز چهارشنبه به شمول رئیس عمومی امنیت ملی به هشت تن از کاندید وزرا رای اعتماد داد و ده تن دیگر از نامزد وزرای پیشنهادی ریاست جمهوری را رد کرد.

در این حال هیات اداری ولسی جرگه اتهامات وارده علیه اعضای این جرگه را نادرست می خواند.

سید اکرام منشی اول ولسی جرگه در صحبت با رادیو آزادی گفت:

" واقعاً کسانی که رای بدست نیآوردن اینها هم کادرهای این مملکت هستند اما مشکل در اینجا بود که تعدادی تخصص دریک رشته داشت و تعدادی هم در اداره مختلف معرفی شده بود که اداره اش هیچ مشابهت با رشته و تخصص اش نداشت. تعدادی هم بودند که تخصص داشتند اما تجربه کاری نداشتند.

پارلمان افغانستان همیشه کوشش کرده که بخاطر وحدت ملی کار کند. "

در عین حال دیدگاه شماری از کارشناسان افغان نیز نسبت به روند رای دهی به نامزد وزیران مثبت است.

ناظم گل زدران کارشناس امور سیاسی افغان می گوید، وزیران جدید که به وزارت خانه ها راه یافته اند مستحق این پست ها بودند:

" موجودیت فساد را در ارگان های دولتی خود رد نمیکنیم وحتماً مساله فساد و قوم پرستی در بین بوده اما کسانیکه رای اعتماد بدست آورده اند کسانی اند که یعنی مستحق هستند و میتوانند در آینده با دولت موجوده کار کنند. "

هیات اداری ولسی جرگه از حکومت می خواهد تا هرچه زودتر متباقی اعضای کابینه را به این جرگه معرفی کند.

در عین حال نظیف الله سالارزی سخنگوی رئیس جمهور به رادیو آزادی گفته است که حکومت به زودی فهرست کاندید وزیران باقی مانده را جهت دریافت رای اعتماد به ولسی جرگه معرفی خواهد کرد.

ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG