لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۹

سیمینار منطقه یی در مورد افراط گرایی در وزارت خارجه افغانستان برگزار شد


وزارت خارجه افغانستان برای مبارزه با تروریزم راه حل های سیاسی و مبارزه فکری با این پدیده را جستجو می کند.

در سیمینار یک روزه که روز پنجشنبه در کابل از سوی این وزارت برگزار شده بود، در آن نماینده گان چهارده کشور آسیایی اشتراک داشتند.

وزارت خارجه می گوید که در این سیمینار تلاش شده تا راه حل برای مبارزه با تروریزم در منظقه جستجو شود.

رویا رحمانی رئیس بخش همکاری های منطقه یی وزارت خارجه می گوید، حکومت افغانستان انتظار دارد این سیمینار برای جلوگیری از گسترش پدیده تروریزم در منطقه، اثر گذار باشد:

" افزایش افراطیت حال به یک چالش جهانی مبدل شده که امنیت منطقه را تهدید می کند، تروریستان زیر نامها و یونیفورم های مختلف ظهور می کنند، اما هدف مشابه دارند که آن هم نابودی صلح و ثبات است.

هدف ما به تعقیب سمینار که قبلاً به سطح ملی برگزار کردیم، فراهم سازی و مبدل سازی افکار در این خصوص به سطح منطقوی بوده است. "

در این سیمینار نماینده گان و دیپلومات های کشورهای منطقه بر سر چگونگی اعتماد سازی و مبارزه مشترک با تروریزم باهم گفتگو کردند.

پیش از این همین کشورها که ایران، هند، ترکیه و عربستان شامل آنها است در نشست استانبول که میزبانی آن را افغانستان و ترکیه بر عهده داشت، جمع شده بودند و برسر چگونگی مبارزه با تروریزم و انجام گفتگوهای صلح با هم گفتگو کردند.

اکنون وزارت خارجه انتظار دارد تا این سیمینار اعتماد سازی برای بر داشتن بستر تروریزم از منطقه اثر گذار باشد.

اما محمود محک نماینده ترکیه که در این سمینار اشتراک داشت، برخورد های سیاسی منطقه را با پدیده تروریزم بسنده نمی داند.

آقای مُحک تاکید می کند که با تروریستان باید از راه تبادل افکار پیش آمد:

" برخورد سیاسی یک راه است، اما فکر می کنم که این کافی نیست که ما را کمک کند، اگر ما می خواهیم که این مساله را حل کنیم و یا میخواهیم که بر این نایل شویم و یا اینکه این پدیده را کاهش بدهیم میتوانیم از راه های دیگر مانند تبدیل افکار و غیره پیش آیم. "

سالهاست که افغانستان به منظور نابودسازی و جلوگیری از پدیده تروریزم هر درِ را می کوبد و انتظار دارد تا کشورهای منطقه و فرا منطقه این کشور را در کار مبارزه با تروریزم همکاری کنند.

پاکستان یک طرف این مساله بوده که نماینده این کشور در سمینار یک روزه وزارت خارجه افغانستان حضور نیافت.

این سیمینار به منظور پیدا کردن راه حل ها و مبارزه مشترک با تروریزم در حالی با اشتراک کشورهای منطقه برگزار شد که هفته گذشته رئیس عمومی امنیت ملی افغانستان هشدار داد که با گروه های افراطی و تروریست، قاطعانه برخورد خواهد کرد و به آنان اجازه نا امن ساختن افغانستان را نخواهد داد.

در این حال شماری از کارشناسان نظامی افغان برگزاری همچون سیمینار ها را برای تامین امنیت افغانستان موثر می دانند، اما تاکید می ورزند که باید کارهای عملی در این راستا انجام شود.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG