لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۱

نظرهای مخاطبان در مورد "نفوذ ایران" در غرب افغانستان


گزارشِ تصویری رادیوآزادی که به تازه گی روی صفحهء فیسبوک رادیو پخش شد، واکنش های گوناگون مخاطبان ما را در درون و بیرون افغانستان به همراه داشته است.

گزارش به وضعیت اجتماعی مردم شهرک به نام "جبرییل" در هرات پرداخته و از نفوذ ایران در آنجا و در کل در ولایت هرات حکایت می کند.

این هم نمونهء از چند پیام مخاطبان رادیوآزادی:

فرزاد رستگار در بخش از پیام که روی صفحهء فیسبوک رادیوآزادی گذاشته، نوشته است:

"شهرک جبرییل هرات را وقتی که 5 هزار خانه هم بود من دیدم و الان که بیشتر از 30 هزار خانه هم هست، دیده ام. هشت سال قبل زمانی که برای بار اول این شهرک را دیدم، مردم خودشان خانه بخانه پول جمع کرده بودند، پایه برق، لین و ... برای شهرکشان خریداری کرده بودند، گروهی مظاهره کرده بودند و سرک اسلام قلعه را بند کرده بودند تا کار قیر ریزی سرک شهر هرات تا جبرییل که کارش توقف داده شده بود دوباره از سرگرفته شد، مردم کاملن اجتماعی و متحد بودند و همین اتحادشان باعث قدرت شان بود."

حامد از طریق ایمیل پیام فرستاده، نوشته است:

"خیلی مغرضانه است این گزارش. غیرمستقیم راه حل جلوگیری از نفوذ ایران، تخریب شهرک جبرییل و کوچ اجباری هزاره ها از هرات، دانسته شده است. نمی دانم چرا به رابطه استراتیژیک اسماعیل خان و کسانی که خانه سر مرز ایران بوده و دارای دو تابعیت می باشند، یا آموزش طالبان توسط ایران، یا شناسنامه دادن به تجار هراتی توسط ایران، یا ساخت سرک هرات تا مرز یا پول دادن ایران به رییس جمهور سابق که خودش هم اعتراف کرد، هیچ کدام دلیل نفوذ ایران نیست؟ چرا مسولین هرات اجازه داده که مرکز فرهنگی ایران ساخته شود و چرا کنسولگری ایران در هرات را بسته نمی کنند؟ باز هم هزاره ها نمی گذارند؟"

مخاطب دیگری به نام زک شیرزاد در بخش از پیام خود پیرامون این گزارش تصویری در فیسبوک چنین واکنش نشان داده است:

"واقعیت دارد چون ایران یا پاکستان هر دو ویروس های است که به جان این سر زمین افتادن تا از پا دربیارندش. بلی رژیم ایران رژیم مذهبی است و از طریق مذهب میخواهند به هر کشور نفوذ کند. اگر ما افغانها وطن را به جای خود فروشی ترجیع بدهیم خوب خواهد شد."

محمد رضا وطندوست "خوشک" یک نمایندهء هرات در ولسی جرگهء افغانستان در صحبت با رادیوآزادی گفت که ایران هیچ نقش در ساختن شهرک در شهرک جبرییل هرات نداشته است.

محمد رضا وطندوست "خوشک" می گوید:

"متأسفانه، ویدیوی که اخیراً از طرف رادیوآزادی پخش شد کاملاً خلاف واقعیت است. مبنی برین که یک تعداد مردم خاص در ولایت هرات جایگزین شده و از طرف حلقات خاص حمایت می شوند. من به عنوان مردم هرات و به خصوص از محل که رای گرفته ام این را کاملاً به شدت رد می کنم. مردمان ساحه جبرییل مردمان زحمت کش اند و پس از سال ها دوری از وطن دوباره برگشته اند و با پول و زحمتکشی خودشان برایشان خانه ساخته اند. مطابق مادهء 39 قانون اساسی، هر فرد افغانستان می تواند در هر نقطهء که دوست داشته باشد، زندگی کند و مسکن بگزیند. یک تعداد افراد مغرض که می خواهند میان اقوام افغانستان تفرقه ایجاد کنند به هیچ وجه موفق نمی شوند و ما نمی گذاریم که باعث تفرقه شوند."

هاشم مهمند رییس رادیوآزادی می گوید:
"عملکرد رادیو آزادی بر اصول واقع بینی، توازن، بی طرفی و انصاف استوار است و این گزارش تنها به نقش ایران در بخش های از غرب افغانستان پرداخته و به هیچ وجه یک قوم، منطقه و یا مذهب خاص را نشانه نگرفته است."

XS
SM
MD
LG