لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۰

سنچارکی: با برگشت رییس جمهور، در مورد 7 نامزد وزیر تصمیم گرفته خواهد شد


شماری از مقامات حکومت افغانستان بدین باور اند که با برگشت رییس جمهور اشرف غنی از ترکمنستان، موقف حکومت در رابطه به تصمیم اخیر پارلمان کشور در مورد هفت نامزد وزیر روشن خواهد شد.

نور الحق علومی نامزد وزارت داخله، صلاح الدین ربانی نامزد وزارت امور خارجه، سادات نادری نامزد وزارت کار و امور اجتماعی، احمد سیر مهجور نامزد وزارت عدلیه، فیض الله کاکر نامزد وزارت مبارزه با مواد مخدر، شاه زمان میوندی نامزد وزارت امور شهری و آی سلطان خیری نامزد وزارت اطلاعات و فرهنگ دیروز به خاطر داشتن تابعیت دو گانه و یا اینکه رفع تابعیت شان در حال جریان است، از استجواب پارلمانی محروم شدند.

سید آقا فاصل سنچارکی مشاور ارشد رییس اجرائیه در امور فرهنگی به رادیو آزادی می گوید، حکومت در مورد این هفت نامزد وزیر یا با ولسی جرگه به تفاهم میرسد و یا پس از برگشت رییس جمهور اشرف غنی از ترکمنستان در مورد معرفی وزرای جدید تصمیم گرفته میشود:

" در این مورد بحث و بررسی صورت خواهد گرفت. یا با پارلمان به تفاهم رسیده میشود و در صورتیکه پارلمان روی مصوبه اش تاکید کند، روی معرفی نامزدان جدید تصمیم گرفته خواهد شد. فرصت هنوز وجود دارد، زیرا رییس جمهور غنی در سفر است. "

رییس جمهور اشرف غنی دیروز طی یک سفر دو روزه رسمی به ترکمنستان رفت.

ولسی جرگه افغانستان دیروز گفت که ازین تصمیم به رییس جمهور رسماً اطلاع داده شده است تا برای این هفت وزارت نامزدهای جدید معرفی کند.

حدود یک ماه پیش ولسی جرگه افغانستان مصوبهء را تصویب کرد که بر اساس آن افرادی که در پهلوی تابعیت افغانستان، تابعیت کشور دیگر را هم دارند نمی توانند به حیث وزیر در کابینه کار کنند.

آنانیکه این مصوبه را با اکثریت آرا به تصویب رساندند بدین باور اند که افراد دو تابعیته به منافع افغانستان پابند نیستند و هرگاه تحت پیگرد قانونی قرار گیرند به کشور دومی می روند و از قوانین افغانستان فرار می کنند.

به گونهء مثال از وزیر حج و اوقاف سابق و رییس پیشین دافغانستان بانک یاد آوری می شود.

XS
SM
MD
LG