لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۷

استونیا: محمد یعقوب حیدری به 4 سال حبس محکوم شده است


لوی څارنوالی استونیا می گوید محمد یعقوب حیدری کاندید وزیر حکومت افغانستان برای کرسی وزارت زراعت و مالداری محکوم به چهار سال زندان در استونیا است.

لوی څارنوالی استونیا در یک نامهء که به رادیو آزادی فرستاده است، نگاشته: ستره محکمه در تالین حکم چهار سال زندان برای آقای حیدری را تایید کرده است و حکم گرفتاری وی نیز صادر شده است.

لوی څارنوالی استونیا در پاسخ به یک سوال رادیو آزادی نوشته است که محمد یعقوب حیدری در سوم مارچ سال 2011 به جرم نپرداختن مالیه به چهار سال زندان محکوم شد که این حکم از سوی محکمه تالین و ستره محکمه استونیا نیز تایید شده است.

در ایمیل فرستاده شده به رادیو آزادی این هم گفته شده که آقای حیدری در جلسه اول محکمه اجازهء خروج کوتاه مدت از استونیا را خواست و بعد از آن در مجالس محکمه حاضر نشد.

حکم گرفتاری آقای حیدری در حال حاضر جاری است تا مدت تعین شده حبس اش تطبیق گردد.

دفتر رییس اجراییهء حکومت وحدت ملی افغانستان می گوید در مورد اتهامات وارده بر آقای حیدری تحقیقات می کنند.

یکی از معاونین عبدالله عبدالله به رادیو آزادی گفت، اگر اتهامات وارده بر آقای حیدری حقیقت ثابت شوند وی از لست کاندید وزرا حذف خواهد شد.

اهتو لوبیاکاس یک کارشناس امور سیاسی استونیایی به رادیو آزادی گفت، شامل شدن محمد یعقوب حیدری در کابینه افغانستان، سیلی محکم به روی حکومت این کشور از سوی افغانستان در بدل خدمات استونیا در افغانستان خواهد بود.

اهتو لوبیاکاس گفت:

"فکر می کنم محمد یعقوب حیدری به استونیا فرستاده نخواهد شد تا به میز عدالت کشانیده شود ولی اگر به حیث وزیر در افغانستان تایید گردد به باور من این سیلی محکمی خواهد بود به روی حکومت استونیا. استونیا در چوکات نیروهای بین المللی مستقر در افغانستان شامل بود و برای ثبات افغانستان کمک می کرد. با وجود آنکه ما یک کشور کوچک اروپایی هستیم ولی عساکر زیاد ما در افغانستان کشته شده اند."

قابل ذکر است که در چند سال گذشته 9 سرباز استونیایی در افغانستان کشته شده اند و 92 تن دیگر جراحت برداشته اند.

اهتو لوبیاکاس کارشناس استونیایی می افزاید، تایید حیدری منحیث وزیر در کابینه افغانستان، پا گذاشتن روی تلاش های بین المللی برای پیشرفت افغانستان خواهد بود و این مسئله استونیا را سخت متاثر خواهد ساخت.

به گفته این کارشناس، محمد یعقوب حیدری در دهه نود به استونیا رفته بود و در آنجا به شکل مرموز با تعدادی از حلقات سیاسی استونیا روابط برقرار کرده بود.

XS
SM
MD
LG