لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۲

گروه دولت اسلامی در برخی مناطق لوگر فعالیت اش را آغاز کرده است


مقامات محلی ولایت لوگر از برافراشته شدن بیرق دولت اسلامی در برخی مناطق این ولایت خبر می دهند.

شورای ولایتی لوگر آغاز فعالیت گروه دولت اسلامی را در ولسوالی های چرخ، خروار، خوشی و برخی مناطق ولسوالی محمد آغه این ولایت تایید می کند.

مسوولان شورای ولایتی لوگر می گویند، گروه دولت اسلامی چند روز قبل بیرق خود را در ولسوالی های چرخ و خوشی این ولایت بر افراشته بود و در ولسوالی های محمد آغه و خروار نیز این گروه حضور خود را اعلام کرده است.

حسیب الله ستانکزی رییس شورای ولایتی لوگر روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت که این مساله آنان را نگران ساخته و باید اقدامات جدی برای جلوگیری گروه دولت اسلامی در ولایت لوگر صورت گیرد:

" بیرق گروه دولت اسلامی در شماری از ولسوالی های ولایت لوگر برافراشته شده بود.

در ولسوالی چرخ تمام افراد این گروه خارجی ها بودند و هفت تن از زنان نیز با آنان همراه بودند.

در ولسوالی خوشی در منطقه دوبندی امروز بیرق گروه دولت اسلامی بر افراشته شده است، هر چند این معلومات ابتدایی بوده اما سبب نگرانی های شدید مردم گردیده است."

لوگر از ولایات نا امن افغانستان بوده و در چند سال اخیر مناطق مختلف این ولایت شاهد فعالیت های گسترده طالبان مسلح بوده است.

حتی گفته می شود که به دلیل نا امنی های زیاد هزاران خانواده بخصوص افرادی که وظایف دولتی دارند به کابل آمده اند.

ازآغاز فعالیت گروه دولت اسلامی در ولایت لوگر در حالی نگرانی ها مطرح می شود که قبل از این از حضور افراد وابسته به این گروه در ولایات غزنی، زابل، هلمند و برخی ولایات شمال افغانستان نیز گزارش های به نشر سیده است.

در این حال عبدالحکیم اسحاقزی قوماندان امنیه ولایت لوگر می گوید که برخی از قوماندانان طالبان مسلح در این ولایت بر ضد گروه دولت اسلامی قیام کرده و جلو فعالیت آنان را گرفته اند:

" افراد بنام گروه دولت اسلامی از جای دیگری به این ولایت نیامده اند بلکه مردم منطقه هستند.

مخالفت های میان این گروه و طالبان مسلح به میان آمده و ببینیم که چه می شود.

در ولسوالی چرخ یک سلسله مشکلات وجود دارد اما ما نیز آمادگی های لازم داریم.

برخی از قومندانان طالبان بنام ملا عبدالرحیم و ملا نانی بر ضد بیرق گروه دولت اسلامی در ولسوالی چرخ برخاسته بودند."

قبل از این وزارت داخله افغانستان تایید کرده است که برخی از افراد مسلح فعالیت های شان را بنام گروه دولت اسلامی در این کشور آغاز کرده اند اما این وزارت در مورد ارتباط این افراد با دولت اسلامی در عراق و سوریه چیزی نمی گوید.

هر چند حضور افراد وابسته به گروه دولت اسلامی در افغانستان سبب نگرانی جدی مردم عام و شورای ملی این کشور شده اما مقامات امنیتی افغان اطمینان می دهند که به هیچ گروه تروریستی و تخریب کار اجازه فعالیت در این کشور داده نخواهد شد.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG