لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۸

یک تحقیق تازه از ضعف کارکرد های ولسی جرگه پرده برداشت


انستیتیوت زنان، صلح و امنیت در یک تحقیق تازه اش از ناکارایی های اعضای پارلمان افغانستان پرده برداشته است.

ناکارایی و ناکامی در عملی ساختن قانون، نظارت بر کارکرد حکومت و رسیده گی به مشکلات مردم از موضوعاتی است که در این تحقیق به آن پرداخته شده است.

بر بنیاد بررسی های این نهاد، درحالیکه امسال 70 درصد نشست های عمومی این جرگه به منظور قانون گذاری،25 درصد برای نظارت از کارکرد حکومت و پنج درصد دیگر برای رسیده گی به مشکلات مردم اختصاص داده شده بود، این مجلس در بخش های یاد شده به گونه درست عمل نکرده است.

این نهاد در بررسی تازه اش نگاشته که نظارت درپارلمان افغانستان وجود ندارد و اعضای ولسی جرگه نتوانسته اند فساد را مهارکنند.

در این تحقیق کم کاری کمیسیون های هژده گانه ولسی جرگه افغانستان از تاخیر برتصویب قوانین بخصوص قانون منع خشونت دربرابر زنان و قانون تحصیلات عالی به انتقاد گرفته شده است.

رضا حسینی یک تحقیق کننده این انستیتیوت روز پنجشنبه نتیجه گزارش را برای رسانه ها ارائه می کرد:

" مهمترین ضعفی که در کارکرد ولسی جرگه در قانون گذاری وجود داشته است، در یک سال تنها اعضای ولسی جرگه یک طرح قانون را ارائه کرده اند که آن هم حقوق و مصونیت اعضای ولسی جرگه است. در نظارت از اعمال حکومت ناکام بوده است و بیشتر اعضای ولسی جرگه مطیع حکومت و گروه های که می خواهند در این جرگه رخنه داشته باشند،بوده است. "

انستیتیوت زنان،صلح و امنیت از دوسال بدینسو کارکرد شورای ملی افغانستان را نظارت می کند.

مسوولان این نهاد می گویندکه هدف از نظارت و تحقیقات آنان، حرکت بسوی یک پارلمان دیموکراتیک، شِفاف و پاسخگو برای مردم است.

بربنیاد این یافته ها درسال روان ولسی جرگه افغانستان 90 جلسه عمومی برگزار کرده است، 47 درصد نماینده گان در نشست های عمومی این مجلس حضور داشته اند و در 43 جلسه عمومی این جرگه نصاب تکمیل نبوده است.

با اینحال، معاون اول ولسی جرگه افغانستان هرچند چالش ها را دراین جرگه می پذیرد، اما گزارش این نهاد را در پیوند به ناکارایی های این جرگه رد می کند.

صالح محمد سلجوقی می گویدکه اعضای این جرگه از آغاز سال تا اکنون دوازده توافق نامه و پیمان های مهم ملی و بین المللی را تصویب کرده است:

" بدون شک چالش های در سال روان پارلمان را زیر تاثیر قرار داد اما ما دستاوردهای مانند امضای توافق نامه ها و پیمان های ملی و بین المللی را داشته ایم. مانند این استجواب مقام های حکومتی که جز نظارت مان از اعمال حکومت بوده است و مهمترین اینکه روز شنبه ما در باره دادن رای اعتماد و یا عدم اعتماد به نامزد وزیران تصمیم می گیریم. "

تحقیقات تازه انستیتیوت زنان، صلح و امنیت با عکس العمل اعضای ولسی جرگه که در نشست خبری ارائه این گزارش حضور داشتند، روبه رو شد.

اما اعضای این نهاد می گویند، تحقیق در باره کارکرد شورای ملی افغانستان به گونه مستند و شفاف تهیه شده است.

این گزارش درحالی از سوی این نهاد نشر می شود که در این روزها بسیاری از باشنده گان افغانستان و آگاهان امور نیز از عملکرد پارلمان ابراز نارضایتی کرده اند.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG