لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۸

"یک بخش کلیدی کابینه به روز چهارشنبه هفته جاری معرفی میگردد"


یک منبع در ارگ ریاست جمهوری افغانستان می گوید یک بخش کلیدی کابینه به روز چهارشنبه هفته جاری معرفی می گردد.

این منبع که که نخواست از وی نام برده شود امروز در صحبت با رادیو آزادی گفت که بقیه اعضای کابینه دوشنبه هفته آینده اعلام می شود.

این منبع تایید کرد که فضل احمد معنوی به عنوان وزیر داخله افغانستان نامزد است اما در مورد باقی نامزد وزیران چیزی نگفت.

اما محمد محقق معاون دوم رییس اجرائیه حکومت وحدت ملی افغانستان روز یکشنبه در نشست شورای مجاهدین افغانستان در کابل گفت که بخش های مهم کابینه، احتمالاً تا یک یا دو روز دیگر نهایی خواهد شد:

" موضوع کابینه بخش اساسی آن شاید امروز و یا فردا انشاالله از سوی رییس صاحب جمهور و رییس اجرائیه اعلام شود. بخش های کلیدی امنیتی و اقتصادی در یک تا دو روز اعلام می شود و باقی مانده اعضای کابینه بخیر تا ظرف یک هفته یا ده روز دیگر نهایی می شود."

آقای محقق گفت که تلاش می شود در کابینه جدید افراد مسلکی و کارا برگزیده شوند.

این اظهارات در حالی مطرح می شوند که ولسی جرگه افغانستان برای حکومت یک هفته فرصت داد تا کابینه جدید را جهت گرفتن رای اعتماد به این جرگه معرفی کند.

عبدالرووف ابراهیمی رییس این جرگه روز شنبه گفت، اگر حکومت در معیاد تعین شده وزرای جدید را معرفی نکند آنها در مورد فیصله خواهند کرد.

اما آقای ابراهیمی مشخص نساخت که اگر کابینه تا یک هفته دیگر اعلام نشود تصمیم ولسی جرگه در مورد چه خواهد بود.

محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان حدود ده روز قبل در دیدار با عالمان دین و اعضای ولسی جرگه گفته بود که کابینه جدید در جریان سه هفته معرفی می گردد.

برخی از رسانه ها گزارش های را نشر کرده اند که چهار وزیر از سوی رییس جمهور غنی و چهار وزیر دیگر از سوی رییس اجرائیه مشخص شده اند.

بر بنیاد این گزارش ها، فضل احمد معنوی به عنوان وزیر داخله، رحمت الله نبیل به حیث رییس عمومی امنیت ملی، شیر محمد کریمی به حیث وزیر دفاع، صلاح‌ الدین ربانی به عنوان وزیر خارجه، جیلانی پوپل به حیث وزیر مالیه، سعادت نادری به وزارت کار و امور اجتماعی، سردار احمد رحیمی به صفت وزیر تجارت و صنایع و فیض الله ذکی به عنوان وزیر اطلاعات و فرهنگ معرفی خواهند شد.

در این حال آگاهان امور سیاسی انتقاد دارند که با گذشت نزدیک به سه ماه از ایجاد حکومت وحدت ملی رهبران این حکومت بنابر اختلافاتی که دارند موفق به انتخاب چهره ها در کابینه جدید نشده اند.

اما مقام های حکومتی در پاسخ به این تاخیر گفته اند که در تلاش افراد متعهد و کارا اند.

فریبا واحدی

XS
SM
MD
LG