لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۰

چهار زندانی افغان از گوانتانامو به کابل منتقل شدند


وزارت دفاع امریکا می گوید که چهار تن از بازداشت شدگان از زندان نظامی امریکا در گوانتانامو به افغانستان باز گردانده شده اند.

در اعلامیهء پنتاگون آمده است که شاه ولی خان، خیالی گل، عبدالغنی و محمد ظاهر پس از بررسی همه جانبهء دوسیه های شان از زندان منتقل شده اند.

یک مقام امریکایی که نامش ذکر نشده گفته است که این چهار نفر توسط یک طیارهء نظامی امریکا به کابل پرواز داده شده و به مقامات افغان سپرده شده اند.

به اساس گزارش، گفته شده است نیازی نیست که حکومت افغانستان این چهار نفر را بیشتر در بازداشت نگهدارد چون دوسیه های شان تصفیه شده است.

شورای عالی صلح افغانستان انتقال این افراد را تایید کرده و گفته است که این چهار نفر به زودی با خانواده های شان خواهند پیوست.

محمد امین وقاد یک عضو این شورا در صحبت با رادیو آزادی می گوید:

" نه توقیفی نخواهد بود. این جا برایشان سهولت داده خواهد شد، آنان به معاینات صحی ضرورت دارند. بعد از آن که آنان از لحاظ روانی به حال شدند، می توانند با خانواده های شان یک جا شوند، دولت در معیشت و امنیت به آنان همکاری خواهد کرد."

به اساس گزارش، شورای عالی صلح همچنین تقاضا کرده که هشت افغانِ که در میان 132 زندانی باقی مانده در گوانتانامو هستند، نیز بازگردانده شوند.

سفارت ایالات متحده در کابل در بیانیهء دیروز خود گفت که به توانایی دولت افغانستان اعتماد کامل دارد که هر گونه تهدید احتمالی از جانب این افراد مهار و با آنان رفتار انسانی خواهد شد.

در این بیانیه نیز گفته شده است که انتقال این افراد نشان دهندهء حاکمیت افغانستان و اعتماد امریکا نسبت به قوت نهادهای حکومت افغانستان است.

مقامات ایالات متحده انتقال این افراد را نشانهء از اعتماد به اشرف غنی رئیس جمهور جدید افغانستان و بهبود روابط میان کابل و واشنگتن عنوان کرده اند.

XS
SM
MD
LG