لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۲

کریمی: کدام پلان مشترک برای عملیات با پاکستان نداریم


شیر محمد کریمی لوی درستیز اردوی افغانستان
شیر محمد کریمی لوی درستیز اردوی افغانستان

در حالیکه شماری از مقامات پاکستانی، از راه اندازی عملیات مشترک افغانستان، پاکستان و نیروهای ایتلاف در سرحد میان دو کشور سخن می گویند، اما مقامات وزارت دفاع افغانستان می گویند که با مقامات پاکستانی در این خصوص کدام تفاهمی صورت نگرفته است.

جنرال شیر محمد کریمی لوی درستیز اردوی افغانستان می گوید که با مقامات پاکستانی تنها در رابطه به این موضوع صحبت شده که پس از این باید تمام عملیات های که به هدف از بین بردن مخفیگاه های تروریستان در دو سوی سرحد انجام می شود در هماهنگی کامل صورت گیرد.

آقای کریمی در این مورد گفت:

" در این مورد هیچ گپ نزدیم، فعلاً در چوکات نظامی صرفاً به این هم نظرهستیم که اگر ما در خاک خود عملیات می کنیم، شما باالمقابل نگذارید که دشمن در خاک شما بیآید. گفتیم که اگر شما عملیات می کنید ما را خبر کنید تا ما تدابیر از قبل بگیریم و نگذاریم که دشمن در خاک ما جای بگیرد. تنها همینقدر تفاهم شده است. ما به این موافقه رسیدیم که مثلاً قوماندان های محل یکی با دیگر آشنا شوند، این قدم اول است که برای اعتماد سازی این کار را می کنیم."

سرتاج عزیز مشاور امنیت ملی و امور خارجه صدراعظم پاکستان در مصاحبه با رسانه های این کشور در مورد عملیات مشترک سه جانبه در دو طرف سرحد، علیه طالبان خبر داده است.

آقای عزیز گفته که این عملیات از سوی حکومت افغانستان، ناتو و نیروهای نظامی پاکستانی بر اساس شریک ساختن معلومات استخباراتی پیش برده خواهد شد.

در این حال برخی از کارشناسان مسایل سیاسی و امنیتی افغان در واکنش به این اظهارات مقامات پاکستانی می گویند، تا زمانیکه افغانستان از مبارزه صادقانه پاکستان علیه تروریزم مطمئن نشود انجام این گونه عملیات ها به ضرر افغانستان تمام خواهد شد.

جاوید کوهستانی یکتن از این آگاهان:

" اگر قرار باشد که یک هماهنگی و صداقت برای ریشه کن کردن افراطیت در منطقه صورت گیرد، اول پاکستان صداقت اش را برای افغانها برای تحویل دهی سران امارت طالبان نشان دهند که بعداً حکومت افغانستان وارد یک معامله در مناطق قبایلی شود. هر گونه عملکرد خلاف توقع یک جانبه حکومت افغانستان، در مناطق قبایلی، شیرازه روابط تاریخی افغانستان را با اقوام این منطقه به هم می زند."

آقای کوهستانی می گوید که مخالفین مسلح دولت افغانستان در کویته، کراچی، چمن و پشاور اقامت دارند از اینرو قبل از هر گونه اقدام نیاز است تا جانب پاکستان در تحویل دهی رهبران طالبان افغان به حکومت افغانستان صداقت اش را ثابت نماید.

موضوع راه اندازی عملیات مشترک سه جانبه در دو سوی سرحد از جانب مقامات پاکستانی در حالی مطرح می شود که درگیری شدید میان مخالفین مسلح و نیروهای امنیتی افغان در ولسوالی دانگام ولایت کنر از چند روز به این طرف ادامه دارد.

گزارش ها می رساند که در این درگیری شماری از طالبان مسلح پاکستانی نیز شرکت کرده اند.

تحلیلگران افغان می گویند، اگر پاکستان می خواهد در مبارزه با تروریزم صادقانه عمل کند باید در قدم نخست آتش را که به همکاری طالبان آن کشور در ولسوالی دانگام افروخته شده است خاموش نماید.

ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG