لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۴

سیگار: برنامه های واضح برای حمایت از زنان افغان وجود نداشته است


سیگار یعنی اداره مفتش خاص امریکا برای باز سازی افغانستان، از مصارف ایالات متحده در امور زنان افغان انتقاد کرده است.

این نهاد می گوید: وضاحت در پروژه های که برای زنان افغان راه اندازی شده بود، وجود نداشته است.

سیگار به روز پنجشنبه گزارش طولانی را در مورد وضعیت زنان افغان و حمایت از آنها نشر کرد.

در این گزارش شدیداً از تلاش های امریکا به خصوص اداره انکشافی این کشور در افغانستان انتقاد شده است.

به گفته سیگار اداره انکشاف بین المللی امریکا در مورد کمک مالی 850 میلیون دالری که برای حمایت مستقیم و پروژه ها برای زنان افغان صورت گرفته بود، وضاحت نداده است.

در گزارش پنجاه صفحه یی سیگار همچنان گفته شده است: هیچ یک از موسسات نتوانستند، مقدار و مصارف پروژه ها، برنامه ها و ابتکار های را که برای زنان در افغانستان انجام داده اند، مشخص سازند.

این گزارش مفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان با جزئیات در مورد بسیاری از برنامه ها ارقام داده و در عین حال از اداره های امریکا و همچنان وزارت دفاع این کشور انتقاد کرده است.

سیگار در یک جا می گوید: ناتوانی برای مشخص ساختن برنامه ها و همچنان تمویل پروژه ها برای زنان افغان، باعث ارائه معلومات و گزارش دهی نادرست از سوی بسیاری از موسسات شده است.

در بخش دیگر این گزارش آمده است: نشانهء واضح وجود ندارد که میلیون ها دالر پول مالیه دهنده گان امریکا که توسط اداره های امریکا به خصوص اداره انکشاف بین المللی این کشور مصرف شده، چی تغییر و پیشرفتی را در زنده گی زنان افغان به میان آورده است.

اما در کابل، سیده مژگان مصطفوی سرپرست وزارت امور زنان افغانستان می گوید: پیشرفت های چشمگیری در عرصه زنان افغان در سیزده سال گذشته صورت گرفته است.

خانم مصطفوی به رادیو آزادی گفت: اگر پول ها به گونه درست آن در حکومت فعلی در امور زنان مصرف شود، بخش بزرگی از مشکلات آنها حل می شود:

" گزارش های که معمولاً موسسات نشر می کنند، نظر به یک نمونه گیری است و پاسخگوی تمامی آمار کشور ما نیست. معمولاً نمونه ها پاسخگوی تمام جامعه نیست. ما تغییرات مثبتی داریم. اگر در سیزده سالی که گذشت یک بررسی از دستاورد های حکومت افغانستان داشته باشیم، در چند عرصه واقعاً رشد چشمگیری داشتیم."

اداره مفتش خاص امریکا برای باز سازی افغانستان در گزارش اخیرش همچنان گفته است: نبود معلومات کامل و مشرح، توانایی های موسسات را برای ساختن پالیسی، برنامه و تصامیم برای کمک های مالی به زنان افغان خیلی محدود ساخته است.

در بخش دیگر نگرانی های مطرح شده که چگونه وزارت دفاع امریکا و اداره انکشاف بین المللی این کشور در افغانستان، تلاش های زنان را تشخیص می دهند و آنرا ارزیابی می کنند.

سیگار می گوید: در حالیکه اداره ها و موسسات امریکایی می خواهند تمویل و کمک مالی برای زنان افغان را افزایش دهند، هیچ یک شان پلان ندارند تا نتیجه تمامی پیشرفت ها و کار های شان را از سال 2014 میلادی ارزیابی و آنرا دنبال کنند.

جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG