لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۸

هند بزرگترین راکت ساخت آن کشور را به فضا فرستاد


هند بزرگترین راکت ساخت آن کشور را بطور موفقانه به فضا فرستاد. این راکت که برای انتقال وسایل سنگین وزن مخابراتی و ستلایت ها دیزاین شده است، از ساحهء شیریهاریکوتاه (Sriharikota) که در ایالت اندهاراپردیش (Andhra Pradesh) موقعیت دارد به مدار مرتفع زمین فرستاده شده است.

ک. اس. ردهاکریشنان (Radhakrishnan) رییس ادارهء تحقیقات فضایی هند، خطاب به دانشمندان مرکز کنترول برنامه های فضایی آن کشور، پرتاب این راکت را یک دستاورد بزرگ تکنولوژیک آن کشور و لحظات خیلی مهم در تاریخ هند خوانده است.

با آنکه در سالیان اخیر هند بطور موفقانه ستلایت های سبک را به فضا پرتاب کرده است، اما در زمینهء پرتاب ستلایت های سنگین وزن به فضا با دشواری های مواجه بود.

راکت جدید (MK-III) هند که به فضا پرتاب شد، 630 تن وزن داشته، قابلیت حمل 4 تن وزن را به فضای ماورای جو زمین دارد. این راکت در حقیقت تلاشی است برای دسترسی به مارکیت 300 ملیارد دالری فضایی جهانی که هند در تلاش داخل شدن به آنست.

سی. سومنات (S. Somnath) رییس ماموریت های ادارهء تحقیقات فضایی هند می گوید:
"این راکت قوی با قرار دادن ستلایت های سنگین وزن مخابراتی در مدار ماورای جو زمین، سرنوشت تحقیقات فضایی را در کشور تغییر خواهد داد."

راکت (MK-III) هند که به فضا پرتاب شد، حامل یک کپسول بدون سرنشین است که برای انتقال سه فضانورد دیزاین شده و در آینده خواهد توانست انسان را به فضا انتقال دهد.

در سالیان اخیر برنامهء فضایی هند در زمینهء انتقال فضانوردان به ماورای جو زمین همواره با دشواری ها و وقفه ها مواجه بوده است. ادارهء تحقیقات فضایی هند می گوید با پرتاب راکت (MK-III)، هند هنوزهم هفت سال از انتقال انسان به فضا فاصله دارد.

نرندرامودی صدراعظم هند در یک پیام از طریق شبکهء اجتماعی تویتر، پرتاب آزمایشی راکت (MK-III) را به فضا یک موفقیت بزرگ دانشمندان آن کشور خواند که در اثر کار و تلاش های پیگیر بدست آمده است.

این درحالیست که در ماه سپتامبر سال 2014 میلادی یک سفینهء فضایی دیگر ساخت هند که منگل یان (Mangalyaan) نام داشت، بعد از پیمودن فاصلهء 660 ملیون کیلومتر بطور موفقانه داخل مدار کرهء مریخ شد.

هند برای ماموریت سفینهء فضایی منگل یان صرف 74 ملیون دالر را مصرف کرده است که در تناسب با مصارف سفینهء فضایی میون (MAVEN) ادارهء تحقیقات فضایی امریکا یا ناسا (NASA) خیلی ناچیز است.

با موفقیت ماموریت سفینهء فضایی منگل یان و داخل شدن آن به مدار کرهء مریخ، هند داخل کلپ نخبه گان عرصهء تحقیقات فضایی شد که ایالات متحدهء امریکا، روسیه و اروپا عضویت آن را دارند و از رسیدن به کرهء مریخ می توانند افتخار کنند.

به ترتیب دیری نخواهد گذشت که خواب مسافرت دانشمندان هندی به فضا و توسط سفینهء ساخت خود آن کشورهم به تحقق برسد.

XS
SM
MD
LG