لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۱

"تاخیر اعلام کابینه در کنار امنیت بر اقتصاد نیز تاثیر منفی گذاشته است"


در حالیکه مقامات افغان میگویند، درکابینه جدید شایستگی و قابلیت درنظرگرفته میشود اما شماری از اعضای جامعه مدنی علت تاخیر در اعلام کابینه را امتیاز طلبی میدانند.

آنان از حکومت افغانستان میخواهند تا اعضای کابینه جدید را در جریان یک هفته برای گرفتن رای اعتماد به ولسی جرگه افغانستان معرفی کند.

این در حالیست که از ایجاد حکومت جدید بیش از هشتاد روز میگذرد اما رییس جمهور غنی تا هنوز نتوانسته که اعضای کابینه جدید را معرفی نماید.

سید ناصر موسوی عضو شبکه جامعه مدنی افغانستان روز پنجشنبه دریک نشست خبری درکابل گفت که، تاخیر در اعلام کابینه وضعیت امنیتی و اقتصادی را دراین کشور وخیم ساخته است:

" هر روزیکه معرفی کابینه به تعویق می افتد وضعیت امنیتی و اقتصادی بدتر می شود، پلان پنج ساله و ده ساله دولت تا هنوز هیچ معلوم نیست، در مجموع فعلاً وضعیتی را کابینه به وجود آورده که مردم نمی دانند که حکومت به کدام سو روان است. "

اعضای این شبکه در کنار اینکه خواهان اعلام هر چه زودتر کابینه هستند از حکومت میخواهند که وزرای جدید باید تابعیت دوم نداشته باشند.

رئیس جمهور عنی یک هفته قبل در نشست علمای دینی افغانستان در کابل گفت، کابینه جدید در دو یا سه هفته آینده معرفی می شود.

در عین حال شماری از باشندگان کابل میگویند که، تاخیر در اعلام کابینه و نا امنی ها در کشور بر کارو بار مردم تاثیرات منفی گذاشته است.

آغا محمد یک تن از دوکانداران شهر کابل دراین مورد به رادیو آزادی گفت:

" کار و بار در مجموع نسیت، کار ما سقوط کرده، کابینه اعلام شود مردم خیالش راحت می شود و جنس را هم وارد کرده میتوانند و تاجران هم مال را آورده میتوانند، فعلاً بخاطر همین موضوع هیچ کس اقدام نمی کند. "

عبدالله یک فروشنده دیگر از نا امنی شکایت دارد و میگوید که کارو بار مردم را متضرر ساخته است:

" فروشات فعلاً نیست حملات انتحاری بسیار زیاد شده و مردم به بازار نمی روند، مساله کابینه هم معلوم نیست و مردم بسیار نگران هستند. "

کارشناسان می گویند، قبل از این طولانی شدن پروسه انتخابات به اقتصاد مردم ضربه وارد کرده و اداره وزارت ها و ولایات توسط سرپرستان یک چالش جدی دیگر به حساب میرود.

هرچند رییس جمهور تعهد کرده که که اعضای کابینه جدید را تا چند روز دیگر اعلام خواهد کرد اما تاخیر دراین کارمردم عام، تجار و حلقات سیاسی را به شدت نگران ساخته است.

گزارش: تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG