لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۰

لوی درستیز پاکستان و رییس (ISI) وارد کابل شدند


راحیل شریف لوی درستیز اردوی پاکستان
راحیل شریف لوی درستیز اردوی پاکستان

لوی درستیز اردوی پاکستان همراه با رییس ادارهء استخبارات آن کشورامروز برای گفتگو با مقام های افغان وارد کابل شدند.

قرار است آنها با رییس جمهور اشرف غنی و سایر مقام ها، برای تقویت همکاری های نظامی و استخباراتی میان کابل و اسلام آباد گفتگو کنند.

سفر این مقام های پاکستانی، یک روز پس از حملات مرگبار در یک مکتب پشاور که 145 کشته بر جا گذاشت، صورت می گیرد.

با گذشت یک روز از حملات مرگبار در یکی از مکتب های شهر پشاور، تلاش برای تقویت همکاری های استخباراتی، مقام های ارشد نظامی پاکستان را به کابل کشانیده است.

ظاهراً از این سفر چیزی در گذشته گفته نشده بود و به صورت غیرمنتظره صورت گرفته است.

راحیل شریف لوی درستیز اردوی پاکستان به همراهی رضوان اختر رییس ادارهء استخبارات یعنی (آی. اس. آی) آن کشور امروز به کابل آمدند و قرار است با رییس جمهور اشرف غنی و جان کمپبیل قوماندان عمومی نیروهای بین المللی در افغانستان دیدار کنند.

خبرگزاری فرانس پرس می نویسد:به نظر میرسد که شاید ملا فضل الله رهبر گروهء طالبان پاکستانی به شمالشرق افغانستان پناه برده باشد.

یک مقام امنیتی پاکستان که از وی نام برده نشده، می گوید که لوی درستیز آن کشور با رهبران افغانستان در همین مورد گفتگو خواهد کرد.

این مقام همچنان گفته است، دستگیری و تسلیم دهی فضل الله به اسلام آباد شاید کلیدی ترین موضوع در گفتگو های مقام های نظامی و استخباراتی پاکستان با رهبران افغانستان باشد.

این سفر در حالی صورت می گیرد که دیروز مرگبار ترین حمله بالای یک مکتب در پشاور رخ داد که از خود 145 کشته و ده ها زخمی برجا گذاشت.

براساس گزارش ها، 132 تن از قربانیان این رویداد کودکان بودند.

یک مقام امنیتی پاکستان به آژآنس خبری فرانس پریس گفته است: "شماری از شورشیانی که این مکتب را هدف قرار دادند، به زبان عربی صحبت می کردند."

وی همچنان ادعا می کند که شاید این افراد با شورشیان در افغانستان ارتباط داشته باشند.

در کابل، حکومت افغانستان حمله روز سه شنبه را در پشاور، با شدیدترین الفاظ محکوم کرده است.

تحلیلگران می گویند، سفر امروز مقام های پاکستانی به کابل، به هدف تقویت همکاری ها علیهء گروه های شورشی در دو سوی سرحد صورت گرفته است.

طلعت مسعود جنرال متقاعد و آگاه مسایل امنیتی می گوید:

"لوی درستیز اردوی پاکستان می خواهد تا مولانا فضل الله و گروهش از بین بروند و یا دستگیر شده و به پاکستان تسلیم داده شوند."

او می افزاید:

"راحیل شریف می خواهد اطمینان حاصل کند که گروهء فضل الله از خاک افغانستان برای انجام حملات استفاده نمی کند."

به گفته آقای مسعود، نوازشریف و نظامیان پاکستانی قصد دارند تا همکاری ها در سطح اردو با اردو و استخبارات با استخبارات با افغانستان صورت گیرد، در غیر آن مقام های پاکستانی شاید تصور کنند که از پناهگاه ها در افغانستان، علیهء پاکستان استفاده می شود.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:33 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG