لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۰

امریکا شاید دوباره در جنگ علیه تروریزم در پاکستان دخیل شود


قتل عام اطفال در مکتب پشاور شاید دور دیگر جنگها را با طالبان این کشور دامن بزند. اما به نظر تحلیلگران این حمله ممکن است رییس جمهور امریکا بارک اوباما را نیز وادار کند تا مشارکت با پاکستان را در مبارزه علیه تروریزم تجدید نماید.

با بحران نو در پشاور مسیر حالات شاید تغییر کند و امکانات تازه رونما شود که امریکا دوباره در جنگ علیه تروریزم در پاکستان دخیل گردد. در این مورد مقامات بر حال و سابق امریکا توضیحات داده اند.

در زمان سفر به واشنگتن لوی درستیز پاکستان راحیل شریف و وزیر دفاع آن خواجه آصف چنین نشان دادند که عملیات کنونی آنها بر علیه افراطگرایان در مناطق قبایلی حتی بعد از خروج قوای غربی از افغانستان کلیدی می باشد برای ادامه کمک های نظامی امریکا به پاکستان.

از سال 2002 تا حال میلیارد ها دالر کمک نظامی امریکا به پاکستان سرازیر شده است و به این ترتیب امریکا خواسته است به همکاری پاکستان در دو بخش یعنی مبارزه علیه تروریزم و استفاده از راه ترانزیت پاکستان برای اکمال قوای غربی در افغانستان پاداش بدهد. اما حالا که قوای خارجی از افغانستان بیرون می شوند نیازی برای استفاده از راه های ترانزیت پاکستان وجود ندارد پس پاکستان باید در بخش دیگر یعنی در جنگ علیه افراطگرایی گام های موثری بر دارد تا بتواند ادامه کمک های نظامی امریکا را ضمانت کند.

شامیله چودری سابق متخصص پاکستان در شورای امنیت ملی امریکا می گوید به همین دلیل پاکستان عملیات را در وزیرستان شمالی آغاز کرد و بعد از حمله بر مکتب در پشاور راه دیگری به غیر از ادامه این عملیات وجود ندارد.

از سوی دیگر با در نظرداشت جدیت حمله پشاور برای امریکا هم راه دیگری باقی نمی ماند بجز اینکه از اردوی پاکستان علیه طالبان این کشور حمایت نماید. به گفته خانم چودری طراحان سیاست امریکا در باره افزایش افراطگرایی در پاکستان بسیار نگرانی دارند زیرا حمله پشاور یک مثالی می باشد برای اینکه طالبان تا چه حد در پاکستان دست بالایی پیدا کرده اند.

به نظر تحلیلگران، با افزایش حمایت از اردوی پاکستان، امریکا از اردوی پاکستان سوال خواهد کرد که موقف آنها در رابطه با طالبان افغان چی می باشد. مقامات بلند رتبه پاکستانی می گویند که در این ساحه تبعیض نشان نمی دهند، اما در عمل چنین معلوم نمی شود.

به هر حال نویسنده گان این مطلب در صفحه انترنت می نگارند که در نهایت امریکا راه دیگری به غیر از دوام کمک نظامی به پاکستان ندارد و این کمک ها به آن مربوط نمی شود که اردوی پاکستان تعهدات خود را بجا می آورد یا خیر.

با وصف محدودیت بودجه، خستگی مردم امریکا از جنگ و آرزوی رییس جمهور اوباما برای دور نگهداشتن امریکا از دخالت نظامی در منطقه، باز هم توسعه جنگ علیه طالبان پاکستان امریکا را مجبور خواهد ساخت که دخالت خود را بیشتر بسازد.

در عین زمان یک منبع امریکایی مبارزه با تروریزم تصدیق می کند که در عملیات اردوی پاکستان طالبان تحت فشار جدی قرار گرفته اند، اما این مقام امریکایی که نخواسته نامش گرفته شود، شک دارد که اردوی پاکستان از امکانات کامل خود بر علیه افراطگرایان استفاده کرده باشد.

XS
SM
MD
LG