لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۵۶

اشرف غنی: ملت افغانستان هیچ وقت تسلیم ترور نمی شود


محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان
محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان

برای نخستین بار رییس جمهور اشرف غنی از تمام مردم افغانستان خواست که متحدانه بر ضد اعمال تروریستی در کشور، صدای خود را بلند کنند.

آقای غنی روز یکشنبه حین سخنرانی در نشستی به مناسبت تجلیل از روز جهانی حقوق بشر در کابل، حملات تروریستی را در افغانستان غیر اسلامی و انسانی خواند.

وی همچنان از علما، بزرگان قومی و اعضای جامعه مدنی خواست که به ترور نه بگویند:

" این اعمال اسلامی و انسانی نیستند و قابل قبول هم نمی باشند و این جامعه باید به یک آواز، صدای خود را بلند کند، خاصتاً از علمای کرام، تمامی رهبران قومی و اعضای جامعه مدنی می خواهیم که همه با هم برخیزید و بگوید که ترور را قبول نداریم."

آقای غنی در ادامه گفت که حالا وقت آنست تا مردم افغانستان از ترس و وحشت مصون ساخته شوند.

رییس جمهور افغانستان در حالی بر ضد اعمال ترویستی بر ضرورت بلند کردن صدای مشترک مردم تاکید دارد که اخیراً حملات انتحاری و انفجاری در سراسر کشور بخصوص کابل، افزایش یافته است.

در تازه ترین مورد، در حمله انتحاری و گروهی مخالفین مسلح در کابل و هلمند، شش سرباز اردوی ملی و دوازده کارمند یک موسسه ماین پاکی کشته شدند.

مسوولان ریاست امنیت ملی و وزارت داخله افغانستان هم تائید کرده اند که حملات انتحاری، انفجاری و ماین گذاری مخالفین مسلح در شهر های بزرگ افغانستان افزایش یافته است.

در این حال رییس جمهور اشرف غنی می گوید، اگر هدف از انجام این گونه حملات، تضعیف اراده حکومت برای تامین صلح باشد، افغان ها هرگز تسلیم آن نخواهند شد:

" اگر هدف شان از انجام اعمال تروریستی اینست که ما از صلح انکار کنیم، جواب اش نه است، اما اگر فکر می کنند که با اعمال تروریستی اراده ما را ضعیف می سازند، این را هم باید بدانند که ملت افغانستان اراده واحد دارد و هیچ وقت تسلیم ترور نمی شویم."

آقای غنی همچنان گفت که تلاش می کنند تا ناامنی دایمی به صلح پایه دار در افغانستان مبدل شود و برای این کار صبر و تدبیر لازم است.

برخی از کارشناسان نظامی و امنیتی افغان دلیل افزایش حملات انتحاری و انفجاری را عدم معرفی به موقع اعضای کابینه جدید و ضعف در نهاد های کشفی و استخباراتی می دانند.

آنان تاکید دارند که حکومت باید به طور جدی به این مشکلات، بخصوص در باره تقویت توانمندی ارگان های کشفی و استخباراتی افغانستان توجهء جدی کند.

جمشید حبیب زاده

XS
SM
MD
LG