لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۳

ولسوالی "خمآب" با خطر سقوط مواجه است


(عکس جنبهء تزیینی دارد)
(عکس جنبهء تزیینی دارد)

شماری از باشنده گان ولسوالی خمآب می گویند، در این اواخر وضعیت امنیتی این ولسوالی که در 180 کیلومتری شمال شهر شبرغان مرکز ولایت جوزجان و در سرحد با کشور ترکمنستان قرار دارد، در اثر حضور گستردهء مخالفان مسلح دولت مختل شده، حملات مخالفان بر مواضع نیروهای امنیتی باعث آن شده است تا نیرو های محلی نیز این ولسوالی را ترک کنند.

مقامات امنیتی جوزجان نیز تایید می کنند که حضور مخالفان مسلح دولت در این ولسوالی روز تا روز بیشتر می شود، اما مدعی اند که آن ها در ولسوالی "خمآب" عملیات تصفیوی را انجام داده و از ناحیهء امنیت مطمین هستند.

در حالیکه ولسوالی های آقچه، مینگجیک، مردیان، فیض آباد، قوش تپه و درزاب ولایت جوزجان از چندی به این طرف دستخوش نا امنی های گسترده شده است، شماری از باشنده گان ولسوالی خمآب نیز در این اواخر از نا امن شدن این ولسوالی شکایت نموده، خواهان توجه دولت در این زمینه شده اند.

یک شاگرد مکتب که نخواست نامش گرفته شود، به رادیو آزادی گفت:

"در ولسوالی خمآب مخالفان مسلح دولت حضور گسترده پیداکرده اند و مردم از ترس به کار وبار شان رفته نمی توانند، شاگردان نیز از رفتن به مکتب هراس دارند."

این شاگرد گفت از طرف شام حتی نیروهای امنیتی درشهر گشت وگزار کرده نمی توانند. اگر گزمه کنند مورد حملهء مخالفان مسلح دولت قرار می گیرند.

وی می گوید:

"مردم ترس از آن دارند که مبادا این ولسوالی سقوط کند، چرا که ناامنی بسیار زیاد شده و مردم هم از طرف شام از خانه های شان بیرون بر آمده نمی توانند و مخالفان خیلی در برابر حکومت قوی هستند."

در همین حال فقیر محمد جوزجانی قوماندان امنیهء ولایت جوزجان در صحبت با رادیو آزادی گفت، در این اواخر مخالفان مسلح دولت در ولسوالی نسبتا امن خمآب دست به فعالیت های ضد دولتی میزنند، اما وی ادعا می کند که آن ها در ولسوالی خمآب عملیات تصفیوی را انجام داده و از امنیت مطمین هستند.

فقیر محمد جوزجانی قوماندان امنیهء ولایت جوزجان می گوید:
"تا فعلا در ولسوالی خمآب طالب نبود، اما در این روز ها ارزیابی گردیده که آن ها در آن ولسوالی هم حضور گسترده یافتند."

این در حالیست که در روزهای نه چندان دوردر اثر یک در گیریمخالفان مسلح دولت در ولسوالی خمآب یک تن از اعضای نیروهای محلی کشته و دوتن دیگر مجروح شدند.

پس از آن به تعداد بیشتر از 30 تن از اعضای نیروهای محلی که به کمک نیروهای امنیتی به ولسوالی خمآب رفته بودند، از سوی مخالفان مسلح دولت به عقب رانده شده و مجبور شدند، تا ولسوالی خمآب را به مقصد مرکز ولایت جوزجان ترک گویند.

گزارش از محمد عالم رحمانیار

XS
SM
MD
LG