لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۲

"نقش زنان در شورای صلح در برخی موارد نمایشی است"


در چهار سال از فعالیت شورای عالی صلح در افغانستان در هیچ یک از گفتگوهای این شورا با مخالفین مسلح، زنان سهمی نداشته اند.

این را صدیقه بلخی یک عضو شورای عالی صلح در صحبت با رادیو آزادی گفته است.

خانم بلخی همچنان گفت، تنها درگفتگو های بین الاافغانی دیده گاه مشترک میان زنان و مردان در شورای عالی صلح موجود است و بس.

این اظهارات در حالی مطرح شده که برخی ازنماینده های زن درشورای های ولایتی صلح در دیدار با عبدالله عبدالله رییس اجرائیه حکومت ازحضور سمبولیک شان دراین شورا ها شکایت کردند.

صدیقه بلخی یک عضو شورای عالی صلح نیز این شکایات نماینده های زن در شورای های ولایتی صلح را برحق دانسته و درمورد چنین گفته است:

" ما پذیرفتیم که شکایات آنها تا جای میتواند برحق باشد که در بعضی جاها واقعاً نقش شان سمبولیک است زیرا از توانمندی زنان استفاده نمیشود و به نحوه آنها مشت بر سر می خورند و برایشان میگویند که جای شما اینجا نیست و امثال آن. "

خانم بلخی گفت که سهم زنان در شورا های ولایتی از 2 تا 5 نفر می باشد، اما در برخی ولایات به بیش از یک زن اجازه عضویت در این شورا داده نمی شود.

اما خانم بلخی افزود که با این هم، زنان در شورای های ولایتی صلح توانسته اند از طریق خانواده ها با برداران ناراضی شان، صحبت کنند.

شماری از نماینده های زن در شورای های ولایتی صلح روز چهارشنبه در دیدار با رییس اجرائیه، از حکومت خواستند که در میکانیزم جدید شورای عالی صلح باید نقش زنان افزایش یابد.

در این حال عبدالله عبدالله رییس اجرائیه حکومت وحدت ملی گفته است که ممکن در میکانیزم شورای عالی صلح تغییرات به میان آید و در مورد افزایش نقش زنان در این پروسه هم چنان غور صورت خواهد گرفت.

زنان در حالی خواهان افزایش سهم شان در شورا های ولایتی صلح شده اند که رییس جمهور اشرف غنی چندی پیش گفت، صلح یکی از اولویت های افغانستان است و جهت رسیدن به آن نیاز به مساعد بودن شرایط ملی، منطقه یی و بین المللی می باشد.

در این میان نسیمه نیازی فعال حقوق زن و نماینده مردم در ولسی جرگه می گویدکه باید زنان قوی و برجسته درشورا های صلح حضورداشته باشند تا خود با مخالفین مسلح وارد صحبت شوند:

" ما از حکومت فعلی میخواهیم که در شورای صلح باید خانمی های آورده شوند که واقعاً خانم های برجسته و قوی باشند. کسانیکه را بیاورند که آنها بتوانند توانایی اینرا داشته باشند که تا با مخالفین روبرو نشسته و یا از طریق تلفون تعلقات جدی داشته باشند. "

به نقش زنان در پروسه صلح با گروهء طالبان مسلح در حالی تاکید می شود که در زمان حاکمیت این گروه در افغانستان، به حقوق زنان توجه چندان صورت نمی گرفت.

در سال های اخیر و با افزایش تلاش های صلح و گفتگو با طالبان، فعالان زن بار دیگر ابراز نگرانی کردند که دست آوردهای بیش از یک دهه گذشته دوباره از دست نروند و زنان با دیگر خانه نشین نگردند.

فریبا واحدی

XS
SM
MD
LG