لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۱

روابط افغانستان، پاکستان و امریکا نزدیک شده است


ایالات متحده امریکا و پاکستان همکاری های شانرا برای پروسه صلح افغانستان بیشتر می سازند.

گفته میشود که مبارزه اخیر پاکستان علیه شورشیان، ایالات متحده را به این امیدوار ساخته که روابط اش را با اسلام آباد افزایش دهد.

در این میان، تعهد پاکستان برای آوردن مخالفین مسلح دولت افغانستان به میز گفتگو ها، یکی از اساسی ترین موارد برای امریکا شمرده میشود.

حالا پاکستان اطمینان داده که به صورت کامل از پروسه صلح افغانستان پشتیبانی میکند.

جنرال راحیل شریف لوی درستیز اردوی پاکستان در دیدار با نماینده خاص آلمان برای افغانستان و پاکستان، به وی اطمینان داده که کشورش از تلاش های صلح تحت رهبری افغان ها حمایت میکند و در این پروسه هرگونه همکاری خواهد کرد.

جنرال شریف به این مقام آلمانی گفته که پس از ایجاد حکومت نو در افغانستان، روابط کابل و اسلام آباد در حال گسترش است.

در کنار تلاش های صلح، نزدیکی روابط میان افغانستان، پاکستان و ایالات متحده برای شکست طالبان و شبکه القاعده خیلی کلیدی شمرده میشود.

با آنکه هر سه کشور بر همکاری صادقانه یکدیگر شان تردید دارند اما گفته میشود که هفته گذشته، همکاری ها رنگ دیگری به خود گرفت و با برخی موفقیت ها به همراه شد.

یکی از قوماندانان ارشد طالبان پاکستانی که پارسال توسط نیرو های امریکایی در افغانستان دستگیر شده بود، به پاکستان تسلیم داده شد. همچنان دو رهبر شبکه القاعده در آنسوی مرز افغانستان کشته شدند.

در عین حال طالبان پاکستانی گفتند که ایالات متحده به حملات بر پناهگاه های آنها در داخل افغانستان شدت داده است و با طیاره های بی پیلوت آنها را هدف قرار میدهد تا به این ترتیب از حملات شورشیان در پاکستان جلوگیری شود.

خبرگزاری رویترز در این مورد می نویسد: پاکستان و افغانستان همدیگر شانرا به پناه دادن به شورشیان و استفاده از آنها، در جنگ نیابتی متهم میکنند.

به نوشته رویترز، طالبان افغان و پاکستانی با هم متحد اند اما به صورت جدا گانه خواهان سرنگونی حکومت ها در هر دو کشور اند تا در نتیجه دولت اسلامی خود را اعلان کنند.

پس از سفر ماه گذشته راحیل شریف لوی درستیز اردوی پاکستان به واشنگتن، اسلام آباد حالا می گوید: اگر ایالات متحده برای شکست گروه طالبان در پاکستان کمک کند، اسلام آباد برای کشاندن طالبان افغان به میز مذاکرات هر گونه همکاری خواهد کرد.

یک مقام پاکستانی که نامش گرفته نشده، به خبرگزاری رویترز گفته است: ایالات متحده در حال حاضر به تعهد پاکستان امیدوار شده که اگر دشمنان اردوی پاکستان از بین بروند، اسلام آباد در گفتگو های صلح افغانستان کمک خواهد کرد.

رئیس جمهور اشرف غنی ماه گذشته به پاکستان رفت و با مقام های آنکشور گفتگو های مفصلی داشت. حالا راحیل شریف این سفر آقای غنی را خیلی موفق میداند.

مقام های افغان هم می گویند: پس از مراسم تحلیف حکومت جدید، فصل نوی از روابط آغاز شده است.

جاناتن کارپینتر معاون نماینده خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان میگوید: احیای روابط کابل و اسلام آباد و گفتگو های اخیر، مهم ترین انکشاف در سطح منطقه بوده است.

در کنار تقویت روابط با افغانستان، پاکستان چشم به کمک های بیشتر ایالات متحده دوخته و انتظار میرود در همین هفته، کانگرس امریکا کمک یک میلیارد دالری را در سال 2015 برای اردوی پاکستان تصویب کند.

با این همه، افغانستان منتظر است تا ببیند که ایالات متحده و پاکستان برای پروسه صلح در کشور چی کار عملی کرده میتوانند.

حکومت افغانستان میگوید: امریکا بخاطر تسلیم دهی لطیف محسود قوماندان سابق شماره دوی طالبان پاکستانی به اسلام آباد، با کابل مشوره نکرده است اما یکی از اعضای شورای عالی صلح افغانستان گفته که این اقدام امریکا میتواند نتایج مثبت به همراه داشته باشد.

XS
SM
MD
LG