لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۵

صدیقی: امیدواریم با طرح های جدید، ثبات اقتصادی در کشور دو برابر تامین گردد


یک روز پس از سفارش رییس جمهور به وزارت معادن و پطرولیم افغانستان که این وزارت برای تولید کار عادی نه بلکه باید به تولید ثروت مبدل گردد، مسوولان این وزارت ابراز باورمندی کرده اند که ثبات اقتصادی در کشور تنها از راه استفاده از معادن به میان خواهد آمد.

رفیع صدیقی سخنگوی این وزارت روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، امیدوارند که با طرح های جدید حکومت وحدت ملی، ثبات اقتصادی در افغانستان دو برابر تامین گردد:

"در ستراتیژی پنج ساله که وزارت معادن و پطرولیم تدوین کرده بود اولویت این ستراتیژی باز کردن در استقلالیت اقتصادی و تامین ثبات اقتصادی بوده. این وزارت ستراتیژی ها و مدیریت اش در تطبیق برنامه ها هم در راستای ثبات اقتصادی است."

رییس جمهور محمد اشرف غنی روز یکشنبه به وزارت معادن و پطرولیم رفته و از نزدیک با مقام های آن وزارت دیدار و گفتگو کرد.

آقای غنی در این دیدار روی بالا بردن ظرفیت و تامین شفافیت تاکید کرده و گفت که وزارت معادن و پطرولیم برای تولید کار عادی نه، بلکه باید به تولید ثروت در کشور مبدل گردد.

آقای غنی هم چنان گفته است که آینده بهتر افغانستان وابسته به کار خوب در این وزارت بوده از اینرو باید در پُست های مهم آن افراد مسلکی و با تجربه گماشته شوند.

رییس جمهور در حالی گفته است که این وزارت باید به تولید ثروت در کشور مبدل گردد که پیش از این انتقاد های فراوان از عدم شفافیت در عقد قرارداد های بزرگ معادن در کشور وجود داشته است.

گفتنیست که افغانستان از نادر کشور های جهان است که هم اکنون منابع سرشار طبیعی به ارزش میلیارد ها دالر را در خود دارد.

در این میان کمیسیون محیط زیست و منابع طبیعی ولسی جرگه گفته که اگر رییس جمهور غنی در زمینه مبدل شدن وزارت معادن و پطرولیم به تولید ثروت یک برنامه خاص داشته باشد می توان که در آینده شاهد یک وزارت واقعی تولید ثروت بود.

قربان کوهستانی یک عضو این کمیسیون روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی، برای رسیدن حکومت افغانستان به چنین آرمان اش، این گونه پیشنهاد دارد:

" اگر دولت بیاید خود در قسمت استخراج و پروسس معادن سرمایه گذاری بکند راه حل دیگر اینست که تمام عاید که در معادن به وجود میاید مستقیم به بودجه ملی برود و مساله دیگر که دولت با شرکت ها پنجاه درصد شریک شود و استفاده از سنگ های قیمتی و این همه را درست مدیریت بکنیم من باور دارم که در ظرف یک تا دو سال حداقل بالای یک تا دو میلیارد عاید افغانستان خواهد شد."

آقای کوهستانی همچنان گفت، با نظر داشت اینکه رییس جمهور غنی فهم اقتصادی بالا دارد امیدوارند که قادر به مبدل ساختن وزارت معادن و پطرولیم به منبع تولید ثروت در کشور گردد.

آگاهان منابع طبیعی در کشور همچنان سفارش دارند که ایجاد مدیریت خوب در راس وزارت معادن و پطرولیم، شفافیت در عقد قرارداد ها و گماشته شدن افراد مسلکی، می تواند وزارت معادن و پطرولیم را به منبع تولید ثروت در کشور مبدل سازد.

آنان می گویند، باید مواد خام جهت پروسس به خارج کشور فرستاده نشود بلکه خود وزارت معادن و پطرولیم ظرفیت پروسس آنرا پیدا کند تا شفافیت در قرارداد های مهم هم چنان تامین گردد.

فریبا واحدی

XS
SM
MD
LG