لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۲۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۰

شینواری: راه لاجورد کوتاه ترین راه ترانزیتی به بازار های بین المللی میباشد


مُزمل شینواری معین وزارت تجارت و صنایع افغانستان
مُزمل شینواری معین وزارت تجارت و صنایع افغانستان

افغانستان نزدیک ترین راه اتصال ترانزیتی را با ایران از راه بندر چاه بهار و بندرهای کراچی دارد، اما حکومت افغانستان می گوید که برای انتقال کالا های تجارتی راه ترکمنستان برای افغانستان کم هزینه است.

مُزمل شینواری معین وزارت تجارت و صنایع افغانستان که به روز شنبه در نشستی از سهولت های تجارت از ترانزیت جادهء بین المللی (یا تیر) که یک کنوانسیون بین المللی است، سخن می زد به کار گیری ازسیستم "تیر" را برای بهبود تجارت افغانستان بسیار مهم می داند.

آقای شینواری در بارهء بهره گیری از این سیستم می گوید که این وزارت در سال 2010 میلادی در باره اینکه کدام راه ترانزیتی برای انتقال کالا های تجارتی از کشور های بیرونی برای افغانستان کم هزینه خواهد بود، بررسی هایش را آغاز کرد و سر انجام به این نتیجه رسید که راه لاجورد که از راه ترکمنستان می گذرد برای انتقال کالا های تجارتی برای افغانستان نزدیک و کم هزینه است:

"بر اساس بررسی ها، ما دریافتیم که برای بازار های جهانی به ویژه اروپا و امریکا برای ما نزدیک ترین و راه آسان برای ما راه بحیرهء سیاه است که این راه از ترکمنستان و به بحیرهء کسپین و آذربایجان و جورجیا و با بحیرهء سیاه وصل می شود."

آقای شینواری می گوید که برای انتقال کالا های تجارتی از راه لاجورد با چندین کشور گفتگو نیز شده است و پیش نویس توافقنامه ها نیز برای این کشور ها فرستاده شده است و در روز های نزدیک این توافقنامه ها امضا خواهند شد.

وی همچنان گفت، ممکن ترکیه و اوکراین مشمول کشور های باشد که با افغانستان توافقنامهء تجارتی امضا کند.

افغانستان در سال 2013 میلادی عضویت کنوانسیون (تیر) را به دست آورد.

"تیر" سیستم ترانسپورت جادهء بین المللی است که بر اساس این سیستم در انتقال کالا های تجارتی میان شماری از کشور های جهان سهولت ایجاد می شود و این کشورها اعتبار جهانی به دست می آورند.

سیستم "تیر" در افغانستان از سوی وزارت های تجارت و صنایع و وزارت ترانسپورت اداره می شود.

در همین حال یحیی اخلاقی رییس بخش تسهیل تجارت و ترانزیت وزارت تجارت و صنایع افغانستان می گوید که افغانستان به علت راه نداشتن به بحر مکلف است تا به بندر های کشورهای همسایه متکی باشد:

" بُعد مثبت وصل کردن افغانستان به کشورهای همسایه از این راه، این است که افغانستان می تواند که در سطح منطقه بهره اقتصادی ببرد و از طریق این بهره گیری ما می توانیم اقتصاد خود را در کشور و در سطح منطقه رشد دهیم."

پیش از این رییس جمهور افغانستان در سفرش به چین با این کشور توافق کرده تا راه ابریشم که یک راه تجارتی افغانستان است بازسازی شود.

کارشناسان اقتصادی می گویند که افغانستان می تواند از موقعیت جغرافیایی خود بهره گیری کند و با کشورهای همسایه و منطقه روابط تجارتی اش را تأمین کند.

به باور این کارشناسان این کار نه تنها به وضعیت اقتصادی کشور تأثیر خوب خواهد داشت بلکه بر امنیت کشور نیز مهم و اثر گذار خواهد بود.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG